Auta registrovaná v ČR opět zestárla

Analýza následků nehod ukazuje, že v autě vyrobeném v posledních pěti letech je riziko smrti pro cestující o 85% nižší. Přesto je podíl výrazně starších vozidel v ČR značně vysoký.

Auta registrovaná v Česku opět zestárla, a to na průměrných 14,9 roku. Podle nejnovějších statistik největšího hráče na trhu s ojetými vozy AAA AUTO je přitom největší zájem o automobily do osmi let stáří. Jen v České republice tvoří téměř 52 % ze všech prodaných aut za poslední dva roky.

Autobazary dlouhodobě zaznamenávají trochu jiný trend, než o jakém v souvislosti se stářím vozů hovoří data z registru. „V našich autocentrech je dlouhodobě největší zájem o vozy do osmi let stáří. Auta, která jsou starší, lidé vyhledávají o poznání méně. Například vozidla stará nad 15 let tvoří pouhých 10% ze všech prodaných aut – většinou pocházejí z protiúčtů při pořízení novějšího vozu, cíleně je nevykupujeme. Zvýšený zájem o novější auta byl hlavním důvodem pro zavedení a současnou expanzi značky Mototechna, která se zaměřuje na zánovní vozy,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka skupiny AAA AUTO.

Se staršími vozy se pochopitelně pojí i vyšší provozní náklady, které jsou způsobeny zejména opotřebením dílů a nutností jejich výměny. Někdy se ani nevyplatí takto staré automobily opravovat. Důvodů pro stárnutí vozového parku v ČR je podle průzkumu AAA AUTO mezi zákazníky více: „Spousta rodin si předchozí vůz nechává jako druhé auto v rodině, řemeslníci si taková auta nechávají třeba na převoz materiálu a stejně tak Češi nejsou zvyklí auta likvidovat, raději si je nechávají tzv. na dojetí,“ dodává Topolová. Tyto vozy se tak prakticky neobjevují na trhu s ojetinami.


Nevýhody pořízení starých aut vnímají i experti z Týmu silniční bezpečnosti. „Například švédská pojišťovací společnost Folksam zkoumala přibližně 178 000 dopravních nehod a zjistila, že při cestování v nových autech vyrobených v posledních pěti letech kleslo riziko vážných následků o polovinu a riziko úmrtí při nehodě dokonce o celých 85 % oproti automobilům vyrobeným v osmdesátých letech,“ říká dopravní expert Roman Budský.

Na konci roku 2015 bylo v České republice registrováno přes 5 milionů osobních aut. „Znepokojivé je, že téměř dvě třetiny z nich byly starší 10 let a přes čtyřicet procent vozů bylo dokonce starších 15 let. I to se dozajista podepisuje na nadprůměrně vysokém počtu usmrcených při dopravních nehodách v České republice oproti průměru zemí EU,“ doplňuje Budský.

Lidé si nevýhody a nebezpečnost starých aut uvědomují. „Mnoho zákazníků si dnes raději vezme úvěr na novější, spolehlivé a bezpečné auto, než aby riskovali drahý servis nebo vážné následky při případné dopravní nehodě,“ dodává Karolína Topolová. Dalším aspektem, který většinu kupujících odrazuje od starších ročníků, bývá často nedostatečná výbava či chybějící prvky aktivní a pasivní bezpečnosti.

Zatímco mladší automobily běžně potkáte v autobazarech, skutečně staré ojetiny jsou doménou soukromé inzerce. O trochu zachovalé levné vozy je přitom velký zájem, nehledě na mizernou bezpečnost, ať již plyne z chudé bezpečnostní výbavy nebo nižší tuhosti karoserie.

Levné ojetiny jsou předmětem zájmu jak motoristů, kteří chtějí investovat do vozidla jen minimální částku, tak řidičů hledajících „levného dělníka“. Mnohdy jde přitom o druhé někdy i třetí vozidlo do rodiny, které má posloužit především v situacích, kdy by mladší vůz mohl přijít k újmě. Například při přepravě větších předmětů.

27.10.2016 7:48| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist