Audi S5 Coupé 3.0 TFSI quattro (2016): První jízdní dojmy

Audi A5 Coupé si odbylo svoje mezinárodní představení hned také v prozatím nejostřejším provedení s přídomkem S. Jak novinka jezdí, to jsme zkoušeli na portugalských okreskách.

Audi si nemohlo odpustit představení konkurence pro BMW řady 4 a čerstvý Mercedes-Benz C Coupé, a tak necelý rok po představení sedanu a kombíku Audi A4 končeně dorazilo i kupé Audi A5. Oproti předchozí generaci slibuje mnoho novinek, celkově se však od svých „vícedveřových“ příbuzných liší jen minimálně.

Prohlásit však Audi A5 za dvoudveřovou Á-čtyřku by bylo příliš krátkozraké. Design se totiž zásadně liší nejen v počtu dveří, zcela jiné jsou i oba konce vozu. Zejména předek se výrazněji liší jinými světly, užší a širší maskou chladiče Single Frame nebo kapotou s Power Domem, tedy jakousi „boulí“ po vzoru ostrých modelů konkurence z Mnichova.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zboku si nelze nevšimnout typické splývavé siluety s charakteristicky širokým C sloupkem, který odkazuje na staré Audi Quattro, zezadu si pak novu Á-pětku také nespletete. Potěší i skutečnost, že se Audi ubránilo trendu falešných koncovek výfuků a ty svoje hrdě přiznává, v případě ostré verze S5 pak typickými čtyřmi kusy poctivého kovu.

Technicky nové Audi A5 stojí na platformě MLB evo, což oproti minulé generaci znamená úsporu 60 kilogramů a především také nově přítomnost adaptivních tlumičů. Z technologických novinek na palubě nechybí digitální přístrojová deska Virtual cockpit, asistent pro jízdu v dopravní zácpě, audiosystém Bang & Olufsen nebo systém Audi connect, již v základu pak zákazníci dostanou třeba xenonové světlomety, LED zadní světla s dynamickými směrovkami, podavače bezpečnostních pásů nebo volbu jízdních režimů Audi drive select.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pod kapotou se usídlila známá paleta motorů, benzínové zastupuje řadový čtyřválec 2.0 TFSI o výkonu 190 nebo 252 koní a vidlicový šestiválec 3.0 TFSI o výkonu 354 koní v modelu S5, turbodiesely jsou dostupné také tři, a to 2.0 TDI o výkonu 190 koní a 3.0 TDI ve verzích 218 nebo 286 koní. Převodovky existují opět tři – šestistupňový manuál, sedmistupňová dvouspojka a osmistupňový automat. Samozřejmě nechybí ani možnost objednat pohon všech kol quattro.

Tolik teorie, pojďme na to, jak nové Audi A5 jezdí. Dostal jsem se za volant verzí 3.0 TDI 286 k quattro, 2.0 TFSI 252 k quattro a S5. První z nich odbudu odkazem na nedávný test Audi A4 Avant, jelikož čekat cokoliv jiného než dvoudveřovou variantu tohoto vozu by bylo pošetilé. S druhým vozem jsem měl možnost jet pouze chvíli po dálnici, takže jedinými smysluplnými dojmy, které jsem si odnesl, je slušná rychlost v přímce a příjemná lehkost v zatáčkách, a rovnou se vrhnu na současný vrchol nabídky.

Audi S5 se od ostatních verzí liší nejen agresivnějším designem, na sportovní notu hraje také uvnitř. Můžete si objednat nádherné karbonové obložení nebo výraznější sedačky, co ovšem dostanete vždy, je odlišný design Virtual Cockpitu. Otáčkoměr je umístěný uprostřed, přičemž palubní počítač s audiem a navigací se zobrazuje nalevo, dodatkové informace pak napravo. Po zvětšení náhledu např. mapy se ovšem design „budíků“ změní na totožný s ostatními modely, tedy s dvěma malými budíky po stranách. Prostoru uvnitř je oproti sedanu a kombíku také o něco méně, dozadu si však stále sednete bez výraznějších problémů a do kufru naložíte naprosto dostatečných 465 litrů zavazadel.

Motor je samozřejmě tím hlavním lákadlem na novém Audi S5. Třílitrový šestiválec dopuje turbodmychadlo Twin Scroll, výsledkem čehož je výkon 354 koní a točivý moment 500 Nm. A také velmi lineární charakteristika a příjemný zvuk, který můžete ještě „vylepšit“ zvukovým generátorem, ale proč byste to dělali, když i v nejtišším režimu zní, troufnu si říct, lépe než třeba BMW 340i? Osmistupňový automat je pro es-pětku jedinou volbou, jako vždy ale řadí hladce, precizně a chytře.

Velmi příjemně je naladěný i podvozek. Pryč je prkenná sportovnost let minulých, naopak přivítat zpět můžete pohodlí. Přiznám se, že jsem adaptivní tlumiče nepřepnul z komfortního režimu, ale i tak dostanete obrovské množství přilnavosti zkombinované s tou pravou měrou poddajnosti. Hravost příliš nečekejte, na to je pohon quattro až příliš neutrální, ale pokud vás baví krájet zatáčky a navazovat jednu za druhou s co největší efektivitou, Audi A5 to zvládne fenomenálně. Pomáhá tomu i bleskurychlé řízení, ze kterého sice mnoho necítíte, ale auto se jím vede precizně.

Vynášet definitivní soud nad novým Audi S5 není zatím na místě, pro to bych se musel svézt mnohem více, což snad nastane někdy v budoucnu v rámci redakčního testu, napoprvé ve mně ale zanechalo výborný dojem. Ledvinu bych za možnost ujet další kilometr zřejmě neprodal, na to až příliš silně vyznávám víru v klasickou koncepci, ale jako vážně rychlé, krásně vyrobené a relativně účelné kupé má svoje kouzlo. Pokud se nemůžete dočkat objednávky nějaké obyčejnější verze, sedněte do libovolné Á-čtyřky, svezte se a počkejte si do přelomu podzimu a zimy, kdy budou vyřízené první objednávky nového Audi A5. Chybu rozhodně neuděláte.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

20.6.2016 2:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist