autoweb.cz > reportáž > Audi R8 – první jízda
Audi R8 – první jízda
Přitom se to všechno dá shrnout do jedné jednoduché otázky. Je tenhle dvousedadlový sporťák z hliníku a karbonu lepší, než Porsche 911? Nebo přesněji řečeno, je zábavnější při řízení a praktičtější při běžném životě, než jeho německý soupeř, pokládaný za jeden z nejzásadnějších sportovních vozů všech dob? Možná to zní trochu melodramaticky, ale v sázce je mnoho. Pokud Audi s R8 pohoří, mohlo by to zvrátit senzační úspěch, který dosud měla s vozy jako TT, nebo A4 kabriolet.
Automobilka se tímto modelem postavila do velmi odvážné pozice a když jsme poprvé lezli za volant a připravovali se na exkluzivní první jízdu, přísahali bychom, že alespoň někteří členové vedení Audi si vyměnili nervózní pohledy.
První dojmy jsou nicméně velmi dobré. Nejen, že si vůz na silnici dokáže okamžitě získat pozornost, vidlicový osmiválec je navíc uměleckým dílem a zní stejně úchvatně, jako vypadá. Jednotka 4,2 FSI sedí těsně za řidičovou hlavou v hnízdě z karbonových vláken a jakmile otáčky vyletí nahoru, těch 420 koní a potenciál ke zdolání třísetkilometrové hranice je přímo hmatatelně cítit.
Zařaďte jedničku a otevřená kulisa šestistupňové převodovky vydá ostré cvaknutí, oznamující, že páka už dál nepůjde. Řazení je přesné na milimetr, zuby do sebe zapadají a změna převodů je zcela bezchybná. Akcelerace je drtivá, stovku vůz zdolá za 4,5 sekundy. Zbytečnému pálení pneumatik předchází pohon všech kol. Vlastně jediná naše kritika se týká spojky, jejíž jemná aplikace v nižších rychlostech se může ukázat poněkud obtížnou. A to přesto, že náš vůz byl vybaven příplatkovým elektronickým pomocníkem proti „udušení“ motoru. Za cenu zhruba 3500 Kč se podle nás nevyplatí.
Podvozek je podle očekávání tvrdý, zejména na prvním autě, kterým jsme jeli a které nebylo vybaveno aktivním podvozkem, nebo-li, řečí Audi, podvozkem „Magnetic Ride“.
Jakoukoli nerovnost na asfaltu doslova ucítíte ve svém těle a vůz se tváří jako by byl stoprocentně připravený pro závodní trať. Výsledkem je kompromis: za mírnou ztrátu pohodlí dostanete stabilitu ve vysokých rychlostech a obrovskou přilnavost od pneumatik.
Řízení je až neuvěřitelně čisté, i ten nejmenší pohyb volantem okamžitě změní směr jízdy. Na druhou stranu, přestože je velmi přesné, přece jen postrádá delikátnost řízení svého protivníka, Porsche 911.
Pokud se rozhodnete pro příplatkový podvozek Magnetic Ride (cca 60 tisíc), malé nerovnosti na silnici přestanou být vaším problémem. Systém má dvě nastavení, komfort a sport, ale i ve sportovním režimu se s jizvami na silnici vyrovná daleko lépe, než podvozek základního modelu. Velmi důležité a příjemně překvapivé je, že magnetické tlumení nemá ani nejmenší vliv na přesnost řízení, či přilnavost vozu.
Brzdy, to je ovšem jiný příběh. V nabídce budou ocelové i keramické brzdy, i když ty druhé přijdou pravděpodobně o něco později. Keramické brzdy mají ohromující sílu, ale odezva pedálu je špatná a téměř vylučuje progresivní dávkování. Brzdy jsou zkrátka buď zapnuté, nebo vypnuté a nutně potřebují pořádně doladit. Ocelové kotoučové brzdy sice nedosahují výkonu keramických, ale uživatelsky jsou nesrovnatelně příjemnější a kromě toho, na bezpečné zpomalení R8 mají síly víc než dost.
Pokud tedy chcete Audi R8, které vám nabídne to nejlepší co v téhle chvíli umí, volte model s podvozkem Magnetic Ride a ocelovými brzdami. A vyhněte se i automatické převodovce R-tronic, protože manuál je uchvacující.
Je ale tohle auto dost dobré, aby porazilo 911? V tomhle ranném stádiu bychom řekli, že ještě tak úplně ne. Nicméně, konstruktéři Audi si nemusí brečet do svého německého piva, protože R8 má dost charakteru a schopností, aby se svému slavnému soupeři postavilo hrdě po boku. A takový úspěch se nedá podceňovat.
První názor
Není pochyb, že usednout za volant R8 a vyrazit směrem k horizontu je pořádně zajímavý zážitek. Charakter tomuhle autu čiší z každého kusu splývavé karoserie. Vypadá stejně úchvatně, jako zní. Podobně jako soupeř, Porsche 911, má bezpochyby jeden z nejlepších motorů ve své třídě. Audi navíc dokázalo zázraky se svým pohonem všech kol, jehož upřednostňování zadní nápravy znamená, že nadšení řidiči se dočkají odměny a nikoli zklamání.
Foto:
Peter Gibson
Text:
Dan Strong
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Audi R8 4.2 FSI |
---|---|
0-100 km/h (s) | 4,6 |
Motor | |
Konstrukce | vidlicový osmiválec |
Zdvihový objem (cm3) | 4163 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 420 koní v 7800 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 431 Nm při 4500 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 300 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 14,6 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1560 |
Ceny | |
Základní cena modelu | cca 3,2 milionu Kč |