Audi Q7 3.0 TDI quattro 272 k (2015)

Ikonické SUV se čtyřmi kruhy ve znaku se vrací v nové generaci. Zatím pouze s jedním motorem, což ovšem neznamená předurčení k neúspěchu.

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.4

Radosti

Jízdní vlastnosti, prostornost, výbava a technologie, motor

Starosti

Malichernosti… Pro někoho možná vzhled, poloha ovladače hlasitosti


 

Dlouho, opravdu dlouho se mi nestalo, že by na mne gestikulovali lidi a mávali na mne, Že by pokaždé, když jsem někde zastavil, se někdo objevil s dotazem „to je ta nová kvésedmička,“ že by se na mne smáli lidi z kolem jedoucích aut a ukazovali vztyčené palce, že by dokonce řidič na pražské magistrále zastavil své Porsche 911 a volal na mne „já mám tu starou a tahle vypadá super!“ Zájem, který nové Audi Q7 budilo, byl neuvěřitelný a musím dodat, že ze strany lidí, kteří na první pohled patřili ke skupině, jež má s Audi, respektive vozy vyšší třídy, své zkušenosti. Dlouho se mi nestalo, že by mne lidi oslovovali se zájem o tetovací auto a nikdy se mi to nestalo, když jsem řídil SUV.

Pokud začnu osobnějším stylem, tak mne se nové Audi Q7 líbí, vzhled podle mne přesně navázal tam, kde končil ten předchozí generace s tím, že se zbavil oné pachuti arogantního SUV s maskou, která chtěl sežrat vše, co se jí postavilo do cesty. Prvek singleframe je na můj vkus možná příliš výrazný, ale to bych opravdu hledat detaily, mne se , jak Audi Q7 vypadá, líbí. A jak jsem zmínil v předchozím odstavci, nejsem sám. Co oceňuji je skutečnost, že velké SUV vypadá navzdory svým rozměrům menší, decentnější, nepůsobí už tak hrozivě jako první generace.

Interiér

V interiéru je to naopak, ten je velký, mnohem větší než byl u prvotiny, tam vzpomínám (stejně jako tehdy u příbuzného Porsche Cayenne) na nedostatek místa, zejména pro nohy spolujezdce vpředu, tam se dalo skutečně mluvit o cestovním nepohodlí. Teď je to jiné, na předních sedačkách je radost cestovat a to samé platí i pro jízdu na sedadlech v druhé řadě. Prostornost, vzdušnost, volnost… to jsou výrazy, které mne napadaly, když jsem autem skrz na skrz prolézal a přesedával. Svůj vliv na to má například velká panoramatická střecha.

Materiály jsou špičkové, příjemná kůže, pevný plast, kov, nemám si na co stěžovat, na omak působí velmi solidně, solidněji než u některých Mercedesů či BMW, a po estetické stránce se mi líbí moc horizontální linie v palubní desce před spolujezdcem s výdechy klimatizace, zajímavý prvek.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Volant je příjemný do ruky, tak akorát měkký, radost s ním točit, po pravé ruce má řidič k dispozici ovládání multimediálního rozhraní a to zasluhuje poklonu, takhle má řidičské rozhraní fungovat, jakkoli nejsem příznivce přílišné konektivity aut a všeobsažné celosvětové infosítě, tak jak fungují Google Maps, to je paráda.

Široká středová konzola nese volič jízdních režimů, touchpad a ovladač MMI, a za mne jde o lepší rozložení ovládacích prvků než u starších Audi, zde jsou dva přepínače kolem kruhového ovladače, dříve to byla tlačítka v rozích kolem ovladače MMI a za jízdy jsem já osobně měl někdy problém se do toho správného strefit. Teď ne, tohle řešení je v pořádku. Co bych ale vyřešil jinak, to je umístění ovladače hlasitosti audia, „čudlík“ trčí z plochy, kterou bych já osobně v roli designéra nechal volnou, čistou. Mám na mysli ten prostor napravo od voliče převodovky z pohledu řidiče. Jinak zmiňovaný ovladač koriguje hlasitost audio systému značky Bose a ten hraje velmi slušně, nutno ale dodat, že já nejsem žádný „hifista“ abych top dost fundovaně posoudil, jezdím nejraději v tichu.

Na řidiče plyne velmi mnoho informací, buď z místa za volantem od budíků, nebo z výsuvného displeje. Jinak kabina nabízí asi to nejlepší, co teď Audi umí do svých aut zakomponovat, ať už je to skvěle fungující adaptivní tempomat nebo třeba masáže s dlouhou řadu nabídky jednotlivých typů.

Uvnitř kabiny, tedy přesněji řečeno v zavazadlovém prostoru, který je velký, najdete další dvě sedadla uschovaná v rovině ložné plochy, tlačítka, kterými je elektromotory postaví a složí, a třeba také elektricky ovládané tažné zařízení, jinak skryté neviditelně pod zadním nárazníkem.

Poslední zmínku věnuji výbavě obecně. Ta je opravdu opulentní, namátkou zmíním asistent dálkových světel, multifunkční 4ramenný volant s pádly, Audi Hold assist, nástupní prahové lišty s hliníkovým povrchem, Audi Parking system plus, paket LED osvětlení, Audi pre sence city, boční airbagy vpředu a hlavové airbagy, rozhraní Bluetooth, a tak dále a tak dále, to mluvíme o sériové výbavě.

Naše auto mělo širší výbavu, například 21palcová kovaná kola s designem Turbina (85700 Kč), zmiňovanou třetí řadu sedadel (39900 Kč), 4zónovou klimatizaci (22700 Kč), adaptivní pneumatický podvozek (58800 Kč), Advanced key + Alarm + el. roletu (41600 Kč), asistenční paket City + Parking (50200 Kč), asistenční paket Tour (54200 Kč), asistent nočního vidění (60200 Kč), Audi Connect + Phone Box (21500 Kč). Dále pak uvedený Bose Soundystem 3D (33000 Kč), dekoraci z hliníku Sono a šedého dubového dřeva (25800 Kč), DVD/CD měnič (18700 Kč), head-up display (39900 Kč), kožený paket (44500 Kč), LED světlomety Audi Matrix (27600 Kč), a tak dále a tak dále a důvodem, proč zde jednotlivé položky vypočítávám je jejich cena. Základní cena auta je 1.699.990 Kč, ovšem se všemi příplatky naše auto stálo 2.884.900 Kč, tedy příplatková výbava byla v hodnotě cca 1,2 milionu Kč. 

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pohon

Jediná možnost volby pohonné jednotky je třílitrový naftový šestiválec o výkonu 272 koní a točivém momentu 600 Nm a jak bylo naznačeno v podtitulku článku, netřeba zoufat, nic jiného v tuto chvíli by ani zákazníci ve většinových počtech jistě nekupovali. Benzínový motor? Ehm, do Evropy ne, naftový osmiválec, nebo dokonce dvanáctiválec – zavzpomínáme-li na monstrum první generace – také nejsou k mání a pokud dorazí osmiválec, hybrid, nebo cokoli jiného, tak jde zatím o hudbu budoucnosti. Na co, když má šestiválec dost síly, abych udělil vozu patřičné tempo, zrychlení na stovku proběhne za 6,5 sekundy a maximálka leží za dvousetkilometrovou hranicí. Síla jde na všechna čtyři kola, trakce je příkladná …

Spotřeba

… příkladná je i spotřeba. Ta tabulková je pod sedmi litry na sto, to já jsem nezvládl na palubním počítači zobrazit, v extrému jsem jezdil na necelých dvanáct litrů, ale s trochou klidu na pravém pedálu jsem se posunul pod deset. Asi by to šlo i za méně, je zde nastavování jízdních režimů a můžete jezdit „eko,“ chcete-li, vypínání motoru a tak dále, záleží opravdu na tom, jak k jízdě přistoupíte. Já jezdil spíše svižněji…

Ovladatelnost

… a důvodem byly jízdní vlastnosti, kterými se, s trochou nadsázky, Audi Q7 přiblížilo třeba hatchbacku, pokud si vzpomenu na to, jak moc „jiné“ bylo jízdně Audi Q7 první generace. Na adaptivním podvozku, s přímým řízením a převodovkou, která v kombinaci s masivním krouťákem neustále nabízí děsivé množství hnací síly, není problém jet velmi dynamicky a přesně zatáčkami okresních silnic, Q7 se posunuje do kategorie aut, které je radost řídit a které, navzdory velkým proporcím, fungují výtečně.

Verdikt

Pokud vám třída SUV nic neříká, jen těžko si nákup Audi Q7 ospravedlníte a budete logicky hledat spíše v nabídce některých velkých prémiových kombi. Ovšem míříte-li do „SUV premier league,“ tak je Audi Q7 zřejmě to nejlepší, co si můžete aktuálně koupit. Motor má dost výkonu a lze s ním pracovat se spotřebou. V kombinaci s převodovkou a pohonem všech kol, doplněno o adaptivní podvozek, jsou zde příkladné jízdní vlastnosti s neutuchajím entusiasmem na okreskách a klidem a komfortem na dálnici. Prostorná kabina předurčuje dlouhým cestám, po praktické stránce nelze vozu vytknout zhola nic. A v neposlední řadě tady stále máme jasné signály odkazující majitele vozu k jasně definované společenské třídě.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcešestiválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2967
Převodovkasedmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)200/272 v 3250
Točivý moment (Nm)600 v 1500 - 3000 ot./min,
0-100 km/h (s)6,5
Nejvyšší rychlost (km/h)234
Spotřeba paliva (l/100 km)6,2 / 6,4 / 5,7
Objem nádrže (l)75
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5052
Šířka (mm)1968
Výška (mm)1741
Rozvor náprav (mm)2994
Provozní hmotnost (kg)2135
Zavazadlový prostor (l)770
Ceny
Základní cena modelu1 579 900 Kč
Základní cena test. verze1 699 900 Kč
Cena testovaného vozu2 884 900 Kč
14.7.2015 5:42| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist