Audi A4 (2015): První jízdní dojmy

Jeden z nejdůležitějších modelů značky se čtyřmi kruhy ve znaku přijíždí ve své páté generaci. Poprvé jsme se s novým Audi A4 svezli na prezentaci v Benátkách.

Audi A4 je dlouhodobým bestsellerem značky, aby se však udržel na předních příčkách v rámci prémiového segmentu střední třídy, musí proti svým soupeřům vytasit hodně ostré lokty. V pořadí již 9. generace s označením B9, pokud do řady započítáme také Audi 80 vyráběné v letech 1972 až 1996, je ale ve všech ohledech dál než její předchůdkyně.

Nový model narostl, na délku měří 4,73 m, na šířku 1,84 m a na výšku 1,43 m, rozvor se také prodloužil na 2,82 m, přitom však celkově zhubl až 120 kg v závislosti na motorizaci. Efektivitě nepřispívá jen nižší hmotnost, ale také aerodynamika. Hodnoty Cx 0,23 u sedanu stanovují nový rekord ve své třídě, kombík Avant se může pochlubit součinitelem odporu 0,26.

Auto narostlo i uvnitř. Audi A4 má nyní nejdelší interiér a největší šířku v úrovni ramen ve své třídě, Avant se navíc může pyšnit největším zavazadlovým prostorem v prémiovém segmentu. Jeho kufr pojme v základním uspořádání 505 litrů nákladu, sklopením zadních sedadel se vytvoří prostor o objemu až 1510 litrů. Součástí sériové výbavy Avantu je také elektricky ovládaný kryt a víko zavazadlového prostoru. Na přání je k dispozici navíc senzor pohybu, který umožňuje bezdotykové otvírání a zavírání kufru.

Interiér

Ovšem hlavní pozornost v interiéru přitahují dvě inovace – Audi virtual cockpit a nový koncept ovládání MMI na středové konzole. V prvním případě jde o zcela digitální panel sdružených přístrojů na LCD o rozměru 12,3 palce, který je dodávaný na přání, v druhém případě se jedná o multimediální systém MMI s 8,3″ displejem a otočným ovladačem s integrovaným dotykovým ovládáním, který slouží třeba k úpravě měřítka zobrazení nebo zadávání znaků.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ovládací logika systému MMI také byla přizpůsobena aktuálním trendům v oblasti chytrých telefonů, včetně inteligentního textového vyhledávání. Nové hlasové ovládání např. reaguje i na povely pronášené hovorovou řečí, takže rozumí i povelům ve stylu „Chci telefonovat s Petrem Novákem“ namísto jen robotických příkazů v prvním pádě.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Z technologických novinek na palubě je také systém Audi connect s vysokorychlostním připojením k internetu LTE a WiFi hot-spotem, Audi phone box s indukčním nabíjením, Audi smartphone interface pro připojení chytrých telefonů s iOS a Android, audiosystém Bang & Olufsen nebo Audi tablet jako přenosný zábavní systém pro cestující na zadních sedadlech.

Technologie

Řízení potom usnadňuje elektromechanický posilovač s dynamickým řízením, nový head-up display, adaptivní tempomat Audi adaptive cruise control Stop&Go s asistentem pro jízdu v koloně, prediktivní asistent efektivity, Audi active lane assist a Audi side assist, parkovací asistent, asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran při couvání, upozornění na nebezpečí při vystupování z vozu, asistent pro vyhýbací manévry, asistent pro odbočování, Audi pre sense a kamerový systém pro rozpoznávání dopravních značek.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Doslova zářivou perlou jsou adaptivní světlomety Audi Matrix LED, nechybí tu také systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select nebo na přání také podvozek s adaptivními tlumiči, u něhož lze poprvé volit mezi dvěma verzemi – sportovní (-23 mm) a komfortně orientovanou (-10 mm). Obě varianty tohoto podvozku jsou integrovány do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select a patří k sériové výbavě verzí s výkonem od 190 koní.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Velkou novinkou je také spojení adaptivního tempomatu se satelitní navigací, kterou přineslo už nové Audi Q7. Systém nejenže prostřednictvím čtení značek přenastavuje rychlost v tempomatu, ale zároveň upravuje i rychlost v zatáčkách, před křižovatkami i na dálnici v závislosti na trase v navigaci. Zní to jako velká intervence do řízení, musím však i jako člověk s nepříliš velkým pochopením k podobným „kecalům do řízení“ uznat, že systém opravdu funguje překvapivě dobře a nevtíravě. Můžete si nastavit i toleranci rychlosti, která vám bude vyhovovat, a kdyby vás ani to nepřesvědčilo, můžete systém zcela vypnout.

Motory

Pod kapotou nového Audi A4 se usídlilo celkem sedm pohonných jednotek – tři TFSI a čtyři TDI. Benzínové motory zastupuje 1.4 TFSI o výkonu 150 k/250 Nm a dvojice 2.0 TFSI s výkony 190 k/320 Nm a 252 k/370 Nm, turbodiesely potom čtyřválce 2.0 TDI s parametry 150 k/320 Nm a 190 k/400 Nm a šestiválce 3.0 TDI ve variantách 218 k/400 Nm a 272 k/600 Nm. Později nabídku rozšíří model g-tron na zemní plyn.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Nejúspornější vznětový motor 2.0 TDI 150 k slibuje spotřebu jen 3,7 l/100 km a emise CO2 95 g/km (Avant pak 3,8 l/100 km a 99 g/km CO2), nejméně náročný zážehový motor 2.0 TFSI 190 k pak 4,8 l/100 km a 109 g/km CO2 (Avant 5,0 l/100 km, resp. 114 g/km).

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Převodovky jsou na výběr tři – šestistupňová manuální, sedmistupňová dvouspojková S tronic (nyní také pro pohon předních kol) a osmistupňová automatická Tiptronic. Obě převodovky s automatickým řazením mají nově volnoběžnou funkci. Činnost pohonu předních kol i pohonu všech kol quattro je optimalizována funkcí selektivního rozdělování točivého momentu a na přání bude pro nejvýkonnější 3.0 TDI 272 k nabízen i sportovní zadní diferenciál.

Jak jezdí

Do mého zájmu se dostal především nový benzínový motor 2.0 TFSI ultra ve verzi 190 koní, který byl spárován s dvouspojkovou převodovkou S tronic. Přestože to nebude zcela obvyklá volba, v nové A4 jde o povedenou kombinaci. Při dynamičtější jízdě sice příliš nenadchne jak výkonem, tak charakterem, ale při běžném používání je velice příjemným společníkem.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Jen letmo jsem zachytil spotřebu, která není na prezentacích příliš směrodatná, nicméně při dálniční stočtyřicítce si motor řekl o zhruba sedm litrů. Navíc je s ním auto hezky vyvážené a netrpí tolik nedotáčivostí, jako s většimi motory. Do silnějšího 2.0 TFSI o výkonu 252 koní jsem se dostal jen na chvilku a poprvé na mne zapůsobil, že pocitově není mezi ním a slabším motorem tak zásadní dynamický rozdíl, jak by se mohlo zdát.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Vrcholem potravního řetězce je pak turbodiesel 3.0 TDI s výkonem 272 koní a konvenční automatickou převodovkou Tiptronic, který je výborně sladěným celkem. Vynikající dynamika, sametový a charakterní projev, slušná spotřeba kolem 7,5 l/100 km při tachometrových 140 km/h… vlastně nevím, co bych motoru mohl vytknout. Snad jen to, že s ním má Audi A4 daleko k dokonalému vyvážení a působí mírně těžkopádně, takže nenabídne tak dobrý požitek z jízdy jako třeba trojkový bavorák, jenže skutečně pohodlný podvozek s adaptivními tlumiči, který funguje i s velkými ráfky, vše dostatečně vynahradí.

První dojem

Nové Audi A4 je veskrze povedené auto, které proti mírně zastarávajícímu výběhovému modelu působí na míle modernějším dojmem. Zároveň se ale také jasně vymezuje vůči ostatním v segmentu, nesnaží se dělat něco stejně jako ostatní a drží si svou tvář. Tím narážím především na to, že není za každou cenu pseudospotrovní a nezapomíná také na jinak opomíjený jízdní komfort. A tak by to mělo být.

21.9.2015 12:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist