Audi A4 (2008 – 2015)

Třetí generace „á-čtyřky“ je v autobazarech zastoupena v dostatečném počtu. Zájemce láká designem i nabídkou místa pro posádku. Ceny ojetin jsou ale vyšší.

RADOSTI
Dostatek místa pro posádku i zavazadla, moderní design karoserie, velmi kvalitně zpracovaný interiér, cestovní komfort, dostatek ojetých vozů na trhu, možnost pohonu všech kol.

STAROSTI
Vyšší ceny ojetin, vyšší ceny některých servisních úkonů, obliba značky Audi mezi zloději, zpočátku výroby problematické turbodiesely 2.0 TDI.

Právě dobíhající třetí generace Audi A4 patří mezi ty mladší ojetiny, jejichž cena není úplně malá. To navíc podtrhuje příslušnost vozu k prémiovému segmentu. Přesto se nejedná o úplně drahý automobil. Takové najdeme v jiných obchodních třídách. „Á-čtyřka“ si na nezájem motoristů rozhodně nemůže naříkat. V dané třídě je jedním z nejvyhledávanějších vozů a mnozí řidiči se kvůli ní neváhají upsat ke splátkám. Nakonec financování ojetých vozidel figuruje v téměř polovině prodejů ojetin prostřednictvím autobazarů.


Nejen po Audi A4 tak mohou sáhnout i řidiči, kteří nemají dostatečnou hotovost. Zvolit nohou mezi sedanem a kombi Avant, k dispozici je provedení s pohonem předních, nebo všech kol a v neposlední řadě také verze All road. Tedy kombi na zvýšeném podvozku vybavené pohonem všech kol a ochranným oplastováním. Běžných provedení sedan a kombi je však více.

V interiéru „á-čtyřky“ čekají na posádku velice pohodlná sedadla a především dostatek prostoru vpředu i na zadních sedačkách. Potěší také použité materiály, které působí kvalitně a patří k těm odolnějším. Jednotlivé díly jsou perfektně slícovány, palubní desku tvoří kvalitní plast s příjemnou povrchovou úpravou a ovládací prvky svým rozmístěním usnadňují intuitivní ovládání.

Zavazadlový prostor sedanu nabízí objem 480 litrů, praktičtější kombi s tradičním označením Avant poskytne v základním pětimístném uspořádání o 10 litrů prostoru více. Pokud však budete chtít využít předností této verze, po stažení krycí roletky zavazadelníku snadno naložíte vozidlo až po střechu.

Pod kapotu se v průběhu výroby nastěhovalo několik motorizací. Vše začíná základní přeplňovanou osmnáctistovkou a končí výkonnými přeplňovanými šestiválci. Jeden z nich najdeme i ve sportovně laděném modelu S4, motor 3.0 TFSI zde produkuje výkon 245 kW. Absolutním vrcholem je však osmiválec 4.2 V8 o výkonu 331 kW použitý v nejostřejší verzi RS4. Ten dodává vozidlu nejen více než dost sil, ale i ten správný zvuk.

Mezi turbodiesely najdeme celou plejádu čtyřválcových agregátů 2.0 TDI o různých výkonech v rozmezí 88 až 140 kW. Nechybějí ale ani šestiválce. Sem patří jednotky 2.7 V6 TDI (120 a 140 kW) a povedené 3.0 V6 TDI o výkonech 155, 176 a 180 kW.

V nabídce nenajdete motor, který by neměl na Audi A4 dostatek sil. Základní benzinový 1.8 TFSI/88 kW a naftový 2.0 TDI/88 kW ale z velkého vozu žádného dravce nedělají. Proto je lepší hledat o výkonovou hladinu výše. To už 1.8 TFSI nabídne 118 kW a 2.0 TDI rovných 100 kW.

Z hlediska jízdních vlastností si automobil nestojí špatně, i když sklony k jisté nedotáčivosti se mu nevyhýbají. Proti předchozí generaci v provedení po faceliftu je však chování vozu nesrovnatelně lepší. To je dáno především zlepšením rozložení hmotnosti. Tlumení nerovností zvládá „á-čtyřka“ na výbornou, řazení manuálních převodovek je přesné, samočinné mění převodové stupně s dostatečnou rychlostí. Jen řízení by mohlo být komunikativnější.

Po stránce spolehlivosti nenadchnou nejrozšířenější motorizace. Přeplňovaný benzinový agregát 1.8 TFSI může potkat problém s visícími ventily, známé je také praskání hlavy. Turbodiesel 2.0 TDI se zejména zpočátku výroby potýkal s vadnými vstřikovači, známé jsou ale i problémy s mazáním vršků motorů.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

„Pozor si dejte na stav dvouhmotového setrvačníku. Pokud vykazuje vůle, je nutné přistoupit co nejdříve k výměně, jinak hrozí vznik vůlí na klice motoru,“ upozorňuje Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Ignorování tohoto problému může mít za následek až střihnutí šroubů uložení klikové hřídele a jejich cestu ven olejovou vanou nebo přímo blokem motoru. Asi není třeba říkat, že škoda pak není nijak malá.

Objevují se vůle na přední nápravě a pozornosti by neměla uniknout ani veškerá výbava, která si kontrolu rozhodně zaslouží. „Agregáty 1.8 TFSI častěji potkávají potíže se zapalovacími cívkami,“ pokračuje ve výčtu známých závad Svoboda.

Potíže s filtry pevných částic či s čidly výfukových plynů nejsou nyní nijak časté. „Důkladnou kontrolu věnujte převodovce DSG, pokud je jí vozidlo vybaveno. Tase totiž opotřebovává a časem vyžaduje opravu,“ varuje zástupce Auto ESA. Životnost dvouspojkové převodovky DSG přitom závisí na jízdním stylu. Příliš razantní chování nebo tahání těžkých přívěsů její životnost zkracuje a oprava pak šplhá přes hranici třiceti tisíc korun.

Ve zpětném zrcátku

2008 – uvedení Audi A4 třetí generace na trh v provedení sedan a kombi pod označením Avant s přeplňovanými zážehovými motory 1.8 TFSI/88 a 118 kW, 2.0 TFSI/132 a 155 kW, 3.2 V6 FSI/195 kW, na podzim představeno sportovně laděné provedení S4 se šestiválcem 3.0 V6 TFSI/245 kW a se čtyřválcovými turbodiesely 2.0 TDI/88, 100, 105, 120, 125 kW, šestiválcovými turbodiesely 2.7 V6 TDI/120 a 140 kW, 3.0 V6 TDI/155 a 176 kW.
2009 – uvedeno provedení All road se zvýšeným podvozkem a ochranným oplastováním karoserie vycházející z kombi s pohonem všech kol, nové zážehové motory 2.0 TFSI Flexible fuel/132 kW a 3.2 V6 FSI/190 kW.
2011 – facelift, nový zážehový motor 1.8 TFSI/125 kW a turbodiesely 2.0 TDI/130 kW a 3.0 V6 TDI/150 a 180 kW
2012 – uvedeno neostřejší provedení RS4 s osmiválcem 4.2 FSI V8 o výkonu 331 kW.
2015 – v polovině roku představen nástupce Audi A4 čtvrté generace, uvedení vozu očekáváno na podzim.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP absolvovalo Audi A4 třetí generace v roce 2008. Za bezpečnost posádky při nárazu vůz dostal plný počet hvězd, tedy pět. Bezpečnost dětí v autosedačkách byla hodnocena čtyřmi hvězdičkami z pěti možných a ohleduplnost při střetu s chodcem dvojicí hvězd ze čtyř maximálně udělovaných.

Ceny vybraných náhradních dílů na Audi A4 2.0 TDI/105 kW
Přední brzdový kotouč1560 Kč (fri.tech.)
Přední brzdové destičky (sada)1315 Kč (A.B.S.)
Přední tlumič pérování2090 Kč (Bilstein)
Ložisko zadního kola1850 Kč    (Ruville)
Rozvodová sada s vodní pumpou4920 Kč (Gates + Ruville, bez pumpy 3990 Kč)
Třídílná spojková sada9300 Kč (LUK, s dvouhmotovým setrvačníkem 27 600 Kč)
Olejový filtr170 Kč (Müller)
Vzduchový filtr295 Kč (Kamoka, 390 Kč Müller)
Kabinový (pylový) filtr245 Kč (Kamoka, 340 Kč Müller)
Dvouhmotový setrvačník18 700 Kč (LUK)
Zdroj: www.kvalitnidily.cz

30.7.2015 10:10| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist