Audi A3 (od 2003)

Druhá generace Audi A3 je proti předchůdci komfortnější, nabídne hodnotnější materiály v interiéru i vyspělejší jízdní vlastnosti. Verze s pohonem všech kol ale místo tradičního systému quattro používá mezinápravovou spojku Haldex.

RADOSTI
Výborné dílenské zpracování, přesné řazení, zdařilý design, úsporné turbodiesely, pohodlné odpružení, dobré jízdní vlastnosti.

STAROSTI
Zájem zlodějů o vůz, čtyřkolka není pravé quattro, vyšší ceny ojetin.

První generace Audi A3 odešla do důchodu v roce 2003, kdy dostala slovo druhá řada. Ta se nejprve představila v provedení třídveřový hatchback. Počátkem následujícího roku rozšířila nabídku nová dvouspojková převodovka DSG. Objevila se také sportovněji střižená varianta S-Line s tvrdším podvozkem. Nejdůležitější událost ale nastala na podzim, kdy byla uvedena verze kombi pod označením Sportback.
V roce 2006 automobilka představila sportovně laděné Audi S3 s přeplňovaným agregátem 2.0 TFSI/195 kW. O rok později se představil kabrilet s plátěnou střechou a v roce 1998 bylo do výrobního programu zahrnuto provedení S3 Sportback. Stalo se tak současně s faceliftem, kterým prošla celá modelová řada A3.
Bariérový test Euro NCAP absolvovala „á-trojka“ druhé generace v roce 2003. Technici přidělili automobilu za ochranu posádky při nárazu čtyři hvězdičky z pěti možných, bezpečnost dětí cestujících v autosedačkách byla hodnocena třemi hvězdami z maximálních pěti. Za ohleduplnost při střetu s chodcem si vůz připsal pouze jednu hvězdičku ze čtyř možných.

Pozice na trhu
Ojeté Audi A3 druhé řady pořídíte přibližně za cenu 185 000 korun (vozy z prvního roku produkce). Rozhodně nejde o vozidlo patřící mezi nejžádanější ojetiny. Přesto si většinou nehledá kupce dlouho. Důvodem je osvědčená koncernová technika a dobrá pověst automobilů značky Audi. Nejčastěji si tento model pořizují ženy.

Zpracování
Dílenské zpracování můžeme bez nadsázky označit za příkladné. Použité materiály působí hodnotně a díky tomu je interiér útulný. Kladně hodnotíme také pohodlná sedadla. U třídveřových vozů ale pozor na jejich sklápění, ovládání totiž může být poškozeno.
Hatchback převeze náklad o objemu 350 litrů. To se samozřejmě změní sklopením zadních sedadel, čímž naroste přepravní prostor až na 1080 litrů. Kombi nabídne v základním uspořádání zavazadelník o objemu 370 litrů. Zvětšit lze na 1100 litrů.

Jízda
Ovládání automobilu je opravdu příjemné. Ostatně to není u vozů této značky nic výjimečného. Plus představuje přesné řazení i řízení vybavené elektromechanickým posilovačem s proměnným účinkem. Podvozek dobře zvládá tlumit nerovnosti a současně zajistí slušné jízdní vlastnosti při ostřejší jízdě.

Motorizace
Základní pohonnou jednotku v době uvedení modelu na trh představovala osmiventilová šestnáctistovka o výkonu 75 kW. S autem má ale dost práce. Krátce po zahájení prodeje se objevil také agregát 1.6 FSI/85 kW. Odezva na sešlápnutí plynu u něj ale není nejlepší a tak lze doporučit hledat mezi silnějšími zážehovými motory. Špatnou volbou není přeplňovaná čtrnáctistovka uvedená v roce 2008. Naopak nedoporučujeme agregát 1.8 TFSI/118 kW u něhož se lze setkat s prasklou hlavou či visícími ventily. Motor 1.2 TFSI/77 kW je na trhu příliš krátce a tak se o jeho spolehlivosti zatím můžeme jen dohadovat. Z hlediska výkonu a spotřeby jde však o velmi zajímavou pohonnou jednotku.
U turbodieselů je to přesně opačně. Pohonná jednotka 1.9 TDI/77 kW je výrazně spolehlivější než dvoulitrové vznětové motory. Ty zejména z počátku výroby trápila řada poruch. Hlavně agregát 2.0 TDI/103 kW se takto zapsal do povědomí mnohých motoristů. Na hodnocení nových turbodieselů 1.6 TDI ještě nenastal správný čas. Stejně jako motor 1.2 TFSI jsou na trhu jen krátce.

Audi A3 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Audi A3 fotogalerie

Zážehové motory: 1.2 TFSI/77 kW, 1.4 TFSI/92 kW. 1.6/75 kW, 1.6 FSI/85 kW, 1.8 TFSI/118 kW, 2.0 FSI/110 kW, 2.0 TFSI/147 kW, 2.0 TFSI/195 kW, 3.2 VR6/184 kW.
Vznětové motory: 1.6 TDI/66 a 77 kW, 1.9 TDI/77 kW, 2.0 TDI/103 kW, 2.0 TDI/125 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.9 TDI
Turbodiesel se systémem čerpadlo-tryska potěší snahou, s jakou jde za plynem a to při zachování příznivé spotřeby nafty. Navíc platí za spolehlivý.

Nevhodný: 1.6/75 kW
Osmiventilový atmosférický zážehový motor může vyhovovat jen nenáročným a neuspěchaným řidičům. S autem má více práce a kromě toho je hlučnější.

Nevhodný: 1.6 FSI
Šestnáctistovka s přímým vstřikem paliva měla přinést nižší spotřebu benzinu a lepší odezvu na sešlápnutí plynu. V praxi se ale projevuje zcela opačně.

Časté závady
Nejedno Audi A3 druhé generace trápí vůle v táhlech stabilizátoru. Projevují se i v jeho uloženích, což poznáte podle vrzání od přední nápravy při otáčení volantem. „Nezřídka se objevují potíže s dynamickým nastavováním sklonu xenonových světlometů, mnoho vozů má hlučnější brzdy či potíže s vadným kontaktem, který stojí za rozsvícenou kontrolkou airbagů. To je pro Audi typická závada,“ vysvětluje Tomáš Pánek, jednatel společnosti Extra Motor.
Motory 1.8 TSI někdy trápí špatné turbo. S tímto problémem se potýkají i dvoulitrové turbodiesely. Často mají potíže i s vadným dvouhmotovým setrvačníkem. „Při koupi vozu prověřte funkčnost ventilátoru chlazení. Můžete tak zabránit přehřátí motoru a jeho poškození,“ varuje Pánek před další závadou.

23.7.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist