Alfa Romeo 159 (2005 – 2011)

Ojetá „stopadesátdevítka“ láká příznivou cenou a líbivým designem. Do zavazadelníku se ale ani u kombi mnoho nevejde.

RADOSTI
Příznivé ceny ojetin, atraktivní design sedanu i kombi, prostor pro posádku, výborně naladěný podvozek, dostatek ojetin na trhu, existuje i ve verzi Q4 s pohonem všech kol.

STAROSTI
Malý zavazadelník, palubní deska zejména kvůli hliníkovému dekoru nepadne do oka každému, vyšší spotřeba zážehových motorů, vyšší poruchovost někdy plynoucí z nesprávného servisu, nevalná pověst italských vozů, rychlejší pokles ceny je nevýhodou při pozdějším prodeji.

Když už jsme to nakousli v samotném úvodu článku, je třeba myšlenku dokončit: zavazadelník má Alfa Romeo 159 ve srovnání s konkurencí menší, to však neznamená, že nemusí nikomu vyhovovat. V případě sedanu nabídne objem 405 litrů a u kombi 445 litrů (po roletku zavazadelníku). Jenže většina zájemců o kombík právě chce velký zavazadelník a toho se jim zde zkrátka nedostává.

Na druhou stranu, nabídka místa pro posádku je dobrá. Navíc potěší pohodlná sedadla, vpředu navíc s příjemným bočním vedením těla. Dostatek místa naleznete nejen vpředu, ale i na zadních sedačkách.

Zatímco design karoserie se líbí snad všem, interiér nepadne do oka každému – tedy alespoň palubní deska s výrazným středovým panelem vybaveným hliníkovým dekorem. Ten zde tvoří poměrně velkou plochu, což řada motoristů vnímá jako nevzhledné.


Exteriéru lze vytknout snad jen ztvárnění předních světel (tři samostatné „lampy“ na každé straně) – prostor mezi nimi se totiž obtížně čistí a věřte, že při dálničních rychlostech funguje jako účinný lapač hmyzu. Jenže kartáče myčky se mezi jednotlivé „lampy“ zapuštěné pod kapotu dostávají jen těžko.

Když už jsme zmínili jízdu, za tu si Alfa Romeo 159 zaslouží jedničku. Důvodem je jisté chování vozu a skutečně dobré držení jízdní stopy v zatáčkách. Trochu tužší podvozek s sebou nese o něco vyšší citlivost na příčné nerovnosti, ani tak to ale neznamená nějaké zásadní omezení komfortu.

Klad představuje výborná zpětná vazby řízení, stejně jako ochota motorů „jít za plynem“. Vzhledem k zatížené přídi a pohonu předních kol má vůz jisté sklony k nedotáčivosti, však nijak zvlášť výrazné. Stabilizační systém lze zcela deaktivovat, což ocení sportovněji založení motoristé.

Pokud se budeme bavit o motorizacích, hned v úvodu musíme zmínit, že jasnou převahu na trhu mají diesely. Nabídka benzinových provedení je celkem omezená. Navíc základní osmnáctistovka disponující výkonem 103 kW uspokojí spíše jen klidnější řidiče.

Důvodem je nemalá hmotnost vozu, která činí 1430 až 2030 kg – dle konkrétní verze. Z tohoto důvodu je lepší volit výkonnější motorizace. To platí i pro turbodiesely. Nejslabší z nich (85 či 88 kW) sice působí dostatečně svižně, to se ale změní pokud vůz více naložíte. Takže i zde je lepší sáhnout po silnějším agregátu, než je 88 kW.

Ale silnější naftový motor 1.9 JTDm o výkonu 110 kW je plně uspokojující. Ochotně reaguje na pohyb plynového pedálu a přitom pracuje znatelně úsporněji, než silnější pětiválcové turbodiesely o objemu 2,4 litru. Na trhu se navíc vyskytuje poměrně často, stejně jako dvoulitrový turbodiesel.

Při výběru vozu pozor na stav dvouhmotového setrvačníku, který není v případě tohoto modelu levnou záležitostí. Dle motorizace se jeho cena může šplhat až nad sedmnáct tisíc korun. Nejlevněji přijde pro 1.9 JTDm a to v druhovýrobě přibližně 9000 Kč (například na 9030 Kč v eshopu www.kvalitnidily.cz).

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

„Mohou se vyskytnout problémy s poloosami, které jsou u italských automobilů tradičně choulostivější. Proto rozhodně nepodceňte žádné nežádoucí zvuky od podvozku. V případě vůle v čepech zavěšení předních kol se také vyšší investici nevyhnete. Nelze je totiž měnit samostatně, ale jedině s celým ramenem,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Objevují se nadměrně opotřebená ložiska kol, hlásící se o výměnu typickým hučením. Nezapomeňte prověřit elektrickou výbavu a klimatizaci – i zde existuje určité riziko potíží. Setkat se můžete také s korozí výfuku, karoserie je ale dobře chráněna.

„Před koupí zkuste s vozem projet myčkou, do některých „stopadesátdevítek“ totiž zatéká skrz vadné těsnění dveří,“ radí zástupce AAA AUTO. Naftové motorizace se někdy potýkají s vadným turbem nebo váhou vzduchu.

Ve zpětném zrcátku
2005 – uvedení modelu 159 na trh ve verzi sedan, se zážehovými motory 2.2 JTS/136 kW, 3.2 V6 JTS/191 kW (zatím jen pro verzi Q4) a turbodiesely 1.9 JTDm/85 či 88 kW (jde o osmiventilové motory), 1.9 JTDm/100 a 110 kW (oba motory jsou šestnáctiventilové) a pětiválec 2.4 JTDm/147 kW.
2006 – uvedení kombi 159 Sportwagon.
2007 – nový základní motor 1.8 MPi/103 kW a pětiválcový turbodiesel 2.4 JTDm/154 kW (i pro verzi Q4).
2008 – benzinový šestiválec 3.2 V6 JTS/191 kW i pro vůz s pohonem jen předních kol.
2009 – nový benzinový motor 1.8 TBi/147 kW, nové čtyřválcové turbodiesely 2.0 JTDm/120 a 125 kW.
2010 – nově turbodiesel 2.0 JTDm/100 kW.
2011 – ukončení výroby modelu 159.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošla Alfa Romeo 159 v roce 2006. Za ochranu posádky při nárazu získala 5 hvězdiček z 5 možných, za ochranu dětí cestujících v autosedačkách 4 hvězdičky z 5 možných. Za ohleduplnost při střetu s chodcem vůz dostal 1 hvězdu ze 4 možných.

29.5.2017 5:44| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist