Alfa Romeo 156 (r. 1997 – 2005)

Italská krasavice Alfa Romeo 156 se dnes dá pořídit od 30 000 korun. Cena za stále velmi pohledný vůz opravdu lákavá. Co se za ní skrývá?

RADOSTI
Nadčasový design, čilé motory, přesné řízení s rychlejším převodem, dobré jízdní vlastnosti, příznivé ceny ojetin, široká nabídka ojetých vozů.

STAROSTI
Nevalná pověst značky, častější výskyt závad, vadnutí brzd vlivem přehřátí.

Alfa Romeo 156 láká řidiče toužící po cenově dostupném voze mladého vzhledu. Některé odradí pověst automobilu, jiní podlehnou. Není jich ale zdaleka tolik, jak by se mohlo při pohledu na designově zdařilou karoserii zdát. „Stopadesátšestka“ není žádným žhavým zbožím. Její poruchovost je totiž známá i méně zasvěceným motoristům.


Kdo se pro vůz i tak rozhodne, čeká ho stejně tak dobře vyvedený interiér, jako je karoserie. A co víc, ani po stránce prostoru na tom není vůz špatně. Kromě toho jsou zde velice pohodlná sedadla nabízející výbornou oporu tělu.

A zavazadla? Sedan uvedený v roce 1997 disponuje zavazadelníkem o objemu 380 litrů – správně, nic moc to teda není. Mimořádně pohledné kombi Sportwagon představené v roce 2000 ale nabídne ještě o 20 litrů méně! Samozřejmě jde o údaj vztahující se k základnímu uspořádání a vypočítaný po roletku zavazadelníku.Z výše uvedeného je jasné, že stěhovavé řidiče „stopadesátšestka“ lákat nebude. Sportovně založené motoristy si však dokáže získat velice snadno. Nejen, že ji pohánějí skutečně živé motory, i podvozek pracuje velice dobře. V zatáčkách se auto neztratí, na čemž nese zásluhu i příjemně strmé řízení.

Nepotěší ale brzdy, jež se při opakované intenzivní zátěži přehřejí, a jejich účinek začne citelně slábnout. To ale není jediný problém Alfy Romeo 156. Další potíže se týkají pohonných jednotek a rozhodně nejde jen o drobné nedostatky.

Pod kapotu vozidla se nastěhovaly zážehové agregáty Twin Spark a turbodiesely se vstřikováním systémem common rail. Ale pěkně popořadě. Benzinové motory ve vozech vyrobených do roku 1999 jsou čilejší, pak jim totiž srazila hřebínek emisní norma Euro 3.

Zážehové agregáty Twin Spark trpěly zvýšenou spotřebou oleje už jako nové, u ojetých nezřídka mizí ještě rychleji. Zejména, pokud se motor více vytáčí. Je tedy bezpodmínečně nutná častá kontrola a také používání kvalitního oleje. Raději více investovat do oleje, než mít z agregátu jen hromádku šrotu.U benzinových pohonných jednotek dochází i k opotřebení ložisek klikového hřídele, což se projevuje klepáním. Od takového vozu radši dál, tady je na nákladné problémy už zaděláno. A čím to? Na vině je nesprávný olej!

Pozor si dejte také na intervaly výměny rozvodů. Řemeny zde rády praskají a tak se doporučuje přistoupit k výměně alespoň o 10 000 km dříve. Samostatnou kapitolu pak představují zapalovací svíčky.

Jednotky Twin Spark mají dvě svíčky na válec. Pokud se mění, doporučuje se používat originální svíčky. Ty z druhovýroby jsou sice levnější, ale ne vždy fungují správně. Špatná funkce svíček má pak za následek nepravidelný běh motoru. Pokud agregát klepe, je na vině jeho silné zakarbonování.


Ze zážehových jednotek se profilují jako nejspolehlivější osmnáctistovka a dvoulitr JTS uvedený v roce 2002. Špatně na tom není šestiválec montovaný do sportovně laděné verze GTA, to je ale už jiná liga.Turbodiesely někdy zlobí vstřikovače, váhy vzduchu, ale i turbodmychadla. Obecně platí, že lepší jsou čtyřválce 1.9 JTD. Z hlediska spolehlivosti jistě nejlepší volba pro „stopadesátšestku“. Pětiválec 2.4 JTD má vyšší spotřebu a mnohdy i opotřebený dvouhmotový setrvačník. Kromě toho nadměrně zatěžuje choulostivou přední nápravu.

A jaké jsou další časté závady Alfy Romeo 156? „Nezřídka se objevují vůle na přední nápravě. Někdy je přitom třeba vyměnit jak spodní, tak horní ramena,“ vysvětluje Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont.

Objevují se poruchy elektroniky nebo dobíjení, mnoho vozidel má zvlněné brzdové kotouče. Ty jsou i vpředu plné, což je základ pro problémy s přehříváním brzd. V druhovýrobě se ale dají pořídit ventilované. Někdy narazíte na automobily s vůlemi v uložení zadní nápravy. Zpravidla jde o auta s vysokým počtem ujetých kilometrů.„Na trhu je mnoho vozidel opravených po větší nehodě. Takovým je třeba se vyhnout. Zejména pozor na verze s pětiválcovým turbodieselem 2.4 JTD. Tento motor dojde při nehodě snadno k újmě. Následkem havárie bývá ohnutá kliková hřídel,“ varuje zástupce Auto Diskont.

Choulostivější jsou poloosy a tak je před koupí vozu nezapomeňte prověřit. To uděláte tak, že budete kroužit s koly v plném rejdu na jednu a pak na druhou stranu. Při přidání plynu přitom nesmíte slyšet od poloos žádné cvakání.


Ve zpětném zrcátku
1997 – uveden sedan se zážehovými motory Twin Spark 1.6 16V/88 kW, 1.8 16V/106 kW, 2.0 16V/114 kW a šestiválcem 2.5 V6/140 kW.
1998 – nabídka pohonných jednotek rozšířena o turbodiesely se vstřikováním common rail: čtyřválec 1.9 JTD/77 kW a pětiválec 2.4 JTD/100 kW.
1999 – modernizace, nově sériově boční airbagy, zážehový dvoulitr nyní i s robotizovanou převodovkou Selespeed.
2000 – nabídka rozšířena o kombi pod jménem Sportwagon.
2001 – nové turbodiesely 1.9 JTD/81 a 85 kW, pětiválec 2.4 JTD nyní o výkonu 103 kW, na trh přichází sportovně laděné provedení GTA se zážehovým šestiválcem 3.2 V6/184 kW a to v provedení sedan i kombi.
2002 – modernizace, vyjma GTA montován standardně stabilizační systém, nový agregát 2.0 JTS/123 kW.
2005 – ukončení výroby a nahrazení modelem 159.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP Alfa Romeo 156 nikdy neprošla.

Milan Jirouš

30.10.2011 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist