8 nejčastějších chyb při výměně pneumatik

Čas výměny letních pneumatik za zimní je dávno pryč, vzhledem k počasí a povětrnostní situaci musel už vyměnit gumy opravdu každý. Při domácí výměně je zapotřebí dodržovat určitá pravidla.

Teď neřešme zákon o tzv. povinných zimních pneumatikách, po legislativní a právní stránce jsme se tomuto tématu věnovali již několikrát. Nás teď zajímá situace, kdy už dojde na reálnou výměnu letní sady za zimní, svépomocí, a chyby, které je třeba neudělat. Obvykle jsou totiž dva typy řidičů, ten první má jednu sadu disků a dvě sady pneumatik, se kterými jezdí do pneuservisu, kde mu na počkání auto přezují, tedy sundají jednu sadu gum, nazují druhou, vyváží, nasadí, dofouknou a tak dále, a pokud jde o seriozní servis, vše je v pořádku a na zimu je vystaráno.

Druhá skupina řidičů se stará o výměnu letního obutí za zimní sama, a zde je třeba udělat část práce za techniky. Tak třeba začít před výměnou kol ohledáním pneumatik, zjištěním případného poškození (to, že vám v létě v garáži spadl z boku na pneumatiku hever by mohlo mít své následky), zhodnotit opotřebení. Jaké jsou jzásadní chyby, kterých se můžeme při výměně kol dopustit?

1. Nesprávný směr rotace pneumatiky – Na pneumatikách bývá zpravidla naznačen směr rotace pneumatiky šipkou a nebo nápisy Inside/Outside. Šipka musí být ve směru jízdy vpřed. Nápis Outside by pak měl být na vnější straně pneumatiky.

2. Přetažení šroubů – Častou chybou bývá přetažení šroubů po nasazení nových pneumatik. Dochází k němu použitím příliš velké síly na dotažení, zpravidla při použití manuálního klíče. Díky tomu může dojít k poškození či stržení závitu.

3. Nedostatečné dotažení – Při přezouvání je třeba dát pozor na kontrolu dotažení pneumatik. Ta se provádí po spuštění auta ze zvedáku. Po spuštění vozidla na zem je třeba všechny šrouby zkontrolovat a dotáhnout.

4. Opomenutí kontroly dotažení – Po několika ujetých km by se měly šrouby znovu dotáhnout. Nedotažené kolo se může být zvlášť nebezpečné, při rychlé jízdě, nebo když potřebujete rychle změnit směr.

5. Nevyvážené pneumatiky – Čas od času se může stát, že vlivem nerovností na silnici nebo nešetrného parkování upadne závažíčko na pneumatice. Vyvážení pneumatiky se však mění i v důsledku jejího opotřebování. Tím dochází k nadměrnému opotřebení pneumatik a podvozkových dílů.

6. Neuvážené prohazování pozice pneumatiky – Před sundáním pneumatik je vhodné pneumatiky označit tak, abyste si zapamatovali, kam které kolo patří. Životnost pneumatik totiž prodloužíme, pravidelným prohazováním jejich pozic. Nejčastějším způsobme přehazování je prohození předních pneumatik za zadní. Pneumatiky je však třeba vždy znovu převážit.

7. Nízký tlak v pneumatikách – Nelze jen nasadit kola a jet, co když z nich přes sezónu unikl, jakože asi ano, nějaký vzduch a tlak se snížil? Takže manometr do ruky, a pokud by byl únik plynu zásadní, tak s pumpičkou nebo ručním kompresorem je třeba tlak upravit. Minimální rozdíl proti normě zvládnete na nejbližší čerpací stanici.

8. Zanedbaná kontrola po první jízdě – Když nasadíte na zimu novou sadu gum, nezapomeňte ji po pár kilometrech jízdy zase – ještě jednou zkontrolovat. To, co jste neodhalili v garáži, se mohlo projevit až s odstupem. Prasklina, zprvu neviditelná, která se otevřela až při jízdě. Úbytek tlaku, třeba přes vadný ventilek, odpadlé závaží. A samozřejmě dotažení šroubů.

Pokud tedy patříte mezi ty řidiče, kteří si mění pneumatiky sami, máte naše sympatie, i my to děláme podobně a těší nás jak ušetřená investice do servisu (kam se stejně jednou za čas s celou sadou vypravíme), tak zejména uspořený čas, který nepromrháme v dlouhých frontách, když se sezóna výměn v pneuservisech rozjede. Je ale třeba myslet na rizika, nebo spíše povinnosti, které sebou „domácí“ výměn nese a nepodcenit je.

zdroj: Q-service

16.1.2017 4:12| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist