7 jednoduchých rad, jak zásadně snížit spotřebu paliva

Zopakujme si základní pravidla, jak snížit spotřebu. A formulujme je do několika důležitých rad, díky kterým s minimálním úsilí ušetříte spoustu peněz.

Tohle vlastně není nic světoborného, jde o obecně známé skutečnosti… Jenže v době, kdy je cena paliva vysoká, zbytečně vysoká, zvláště když se podíváme na některé jiné evropské státy, může několik jednoduchých rad pomoci k úspoře paliva. A ačkoli tyto rady „každý zná,“ tak jen málokdo je dodržuje, na vině je většinou lenost, nedůslednost, nesystematičnost.

Vyberte si optimální auto
Ano, tahle rada se hodí pouze těm, kteří mohou, chtějí nebo musí takové rozhodnutí aktuálně udělat a pokud je tady řidič, který vlastní nějaký automobil a dlouho ho měnit nebude, tak tuhle radu může přeskočit a podívat se na další. Každopádně je důležité, pokud o novém autě uvažujete, skutečně vybrat to nejoptimálnější, což neznamená to s nejnižší tabulkovou spotřebou.


Vytáčet motor do otáček je potřeba při driftování, ne během jízdy po dálnici.

Modelový případ… vezměte si nějaký kompaktní sedan či hatchback s malým přeplňovaným motorem a výkonem dost pod stem koní. Naložte zavazadlový prostor, na zadní sedadla posaďte dva cestující, dopředu sedněte také ve dvou a vyrazte na delší cestu, třeba na obligátní dovolenou do Chorvatska.

Každá akcelerace v rámci předjíždění, každý táhlejší kopec bude znamenat námahu pro malý motor a také vyšší spotřebu Vyšší než je ta teoretická a vyšší než ta, o které jste před nákupem auta snili.A podobně by měl přemýšlet i ten, kdo například jezdí pravidelně dlouhé dálniční štreky třeba v rámci své manažerské pozice. Rychlý sedan s dostatečně silným a velkým motorem zajistí dostatek dynamiky pro překonávaní dlouhých vzdáleností, a v rámci této definice je pak třeba řešit spotřebu. Tak třeba třílitrový naftový šestiválec v Mercedesu třídy E, Audi A6 nebo BMW 5 je asi vhodným příkladem a ukázkou jak nabídnout rychlost, a s ní přímo úměrnou spotřebou.

A naopak – bylo by asi hloupé kupovat víkendové auto pro sportovní vyžití, se kterým plánujete jezdit jen tak pro radost na okruhové dny a řešit u toho spotřebu.

Změňte jízdní styl
Jednoduché jak facka, tohle vás nebude stát vůbec, ale vůbec nic. Tedy myslíme tím jakoukoli investici. Jde jen o uvědomění si toho, jakým způsobem pracujete s plynovým pedálem, a to navíc v rámci profilu trati a charakteristiky okolí. Jinak řečeno, předvídejte, v tom smyslu, že pokud dojíždíte na křižovatku, na které svítí červená, je nejen zbytečné, ale navíc neekonomické, přiřítit se je světlům pod plným plynem. A pak zase ostře akcelerovat.

ČETLI JSTE: Co řidiči zanedbávají před cestou na dovolenou?

Styl jízdy se na spotřebě paliva podepisuje zásadním způsobem. Jedna věc je dát si ostré kolo na závodním okruhu, ale něco jiného je styl „brzda-plyn“ v běžném provozu. Pokud chcete snížit jednoduchým způsobem, ovšem zásadně, spotřebu, naučte se odhadovat zpomalení vašeho auta. Schválně, zkuste si sundat nohu z plynu při dojíždění a uvidíte, jak pojedete, třeba k semaforu, setrvačností.


Ideální modelová situace … Jízda z kopce, plynulý dojezd pomocí setrvačnosti.

Zhubněte
Tak to je samozřejmě nadsázka … ale jen do určité míry. Nicméně spotřeba souvisí s hmotností a pokud máte sto třicet kilo, přičemž padesát je, bez urážky, tukový polštář, je to zbytečná nadváha. Ale nechceme vás nutit hubnout, spíš se jen zamyslet nad tím, co vozíte v autě.

Nejsou neznámé případy, kdy řidič má v kufru dvě basy od piva jen proto, že se ještě nedostal do obchodu, aby je vrátil, k tomu má za sedadly velký těžký hever, který si před rokem půjčil od kamaráda.A na střeše rakev, kterou je líný odmontovat. Nechceme tvrdit, že musíte v autě udržovat laboratorní čistotu, na duhou stranu každý kilogram balastu navíc se na spotřebě podepisuje, negativně.Buďte aerodynamičtí Vrátíme-li se k předchozí poznámce, tak můžeme klidně navázat na zmiňovaný střešní nosič. Zvykněte si, že ten, a také zahrádku, je třeba nasazovat jen na konkrétní jízdu a jezdit s takovýmto vybavením i když nic netransportujete, je plýtváním palivem.


Přespíte, osprchujete se, uvaříte si. Ale při tomhle tvaru auta, ta spotřeba…?

A stejná situace platí pro tuning. Velké křídlo na zádi může být nutností, pokud jste sportovní řidič a takové vybavení potřebujete pro generování životně důležitého přítlaku, ale na Citroenu C- Elysee nebo třeba Octavii první generaci … ehm, tam jde o zbytečnost. A zhýralé zvyšování spotřeby.

Pozor na tlak
Nejsme lékaři a pokud máte 180 na 120 není to asi v pořádku, ale to sem teď nepatří a nutit vás do správné životosprávy nebudeme. Mluvíme o tlaku v pneumatikách. Špatně nahuštěné gumy se ve spotřebě odrážejí zásadním stylem, podhuštěné pneumatiky mají vyšší valivý odpor než ty optimálně nafouknuté, a přeskočíme-li skutečnost, že jízda na nich je nebezpečná, tak je prověřené, že taková jízda zvyšuje spotřebu paliva.

Je čtvrt litru na sto najetých kilometrů hodně? Ale ano, pokud začnete počítat dál a  zauvažujete třeba nad cestou v řádech několika stovek kilometrů. Jde o vaše peníze a „vzduch“ je na čerpacích stanicích k dispozici zdarma.

Nebojte se vypnout motor
Opět, není tady žádné absolutní a stoprocentní pravidlo, ale má se za to, že pokud stojíte déle než šedesát sekund bez pohybu, vyplatí se vypnout motor. Ne, nejde o semafor, který „bliká“ zeleným světlem vždy dvě sekundy a vy stojíte se zařazenou rychlostí a s napětím pistolníka na divokém západě čekáte, kdy na vás přijde řada, abyste zvládli projet křižovatkou. Ale jsou tady železniční přejezdy jako vzorové příklady, a podobné situace.

DOPORUČUJEME: Jak se pozná, že jste dobrý řidič?

A koneckonců některé křižovatky, zejména velké s mnoha proudy, pracují se semafory s velmi dlouhou frekvencí střídaní barev. Pokud nemá vaše auto systém start/stop, můžete si ho pomocí ruky a klíčku v  zapalování „sestrojit“ sami.

Zvolněte
V podstatě je tato rada jen variací na odstavec o  jízdní stylu, zde s zdůrazňujeme to, že ne vždy se vyplatí dynamická jízda. Uvažujte – má smysl akcelerovat na dálnici s  vysokou četností kolem jedoucích aut? Zrychlíte jen proto, abyste za pár okamžiků museli zase zpomalit. Samozřejmě je tady možnost, že právě jedete v  noci přes Německo na dálnici s neomezenou rychlostí, třeba z Nordschleife, a je rozdíl, jestli těch sedm set kilometrů dáte v průměru stokilometrovou rychlostí anebo zda pojedete stabilních 180 km/h. Tehdy se dá výhoda rychlejší jízdy oproti ekonomické obhájit.

Ale na D1, zejména v následujících několika letech, kdy se změní v jedno velké staveniště, se agresivnější nebo přesněji řečeno dynamičtější styl jízdy nevyplatí. Stál by jen peníze navíc, bez dostatečného efektu úspory času.

Autoweb.cz

6.6.2013 9:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist