Autoweb » Články o autech » Rady a tipy

5 důvodů, proč nekupovat SUV

Rady a tipy, vydáno 23. 09. 2010 v 11:00

Toužíte po tom hustém sportovním teréňáku na nízkoprofilových dvaadvacítkách? Tak to raději pozorně čtěte!

5 důvodů, proč nekupovat SUV

Vozy kategorie SUV jsou dnes z nějakého záhadného důvodu v módě. Automobilky chrlí další nové přerostlé modely a snaží se nás přesvědčit, že to je přesně to, co všichni chceme. Některé značky dokonce umrtvily tradiční modely ve prospěch oteklých mastodontů.

Co vede zákazníky k tomu, že si koupí SUV, ačkoli ho vlastně vůbec nepotřebují, je těžká otázka. Je to věcí prestiže? Záležitost bezpečnosti, praktičnosti nebo snad pohodlí? Většina SUV přitom sahá příbuzným obyčejným autům sotva po nárazník ve všech objektivně hodnotitelných kritériích.

Jestli tedy váháte, zda si koupit kombíka, hatchback nebo SUV, čtěte dál. Třeba vás přesvědčíme a pomůžeme vám ušetřit jak peníze, tak i nervy.​

Důvod první – SUV má větší provozní náklady
Jen si to přiznejte. Když kupujete auto, stejně přemýšlíte kalkulačkou. Jestli ne, jdete si koupit minimálně Range Rover 5.0 V8 S/C. Všechna SUV mají výrazně vyšší spotřebu paliva proti srovnatelným autům se stejnými motory. Za to může hlavně větší aerodynamický odpor, větší hmotnost, větší valivý odpor kol, větší ztráty vzniklé v mechanismu pohonu všech kol a často i kratší zpřevodování, takže se na dálnici motor točí vyšší rychlostí. Nenechte se zmást oficiálními údaji spotřeby, právě s SUV se k udávaným hodnotám přiblížíte nejméně.

Vyšší hmotnost auta klade také větší nároky na brzdovou soustavu a komponenty podvozku, takže se rychle opotřebují a jejich výměna je drahá. Servisy si často za SUV účtují stejnou hodinovou sazbu jako za vrcholné modely značky.

Důvod druhý – SUV se nikam nevejde
Mastodontní rozměry se projeví hlavně při parkování. Tam, kde se třeba Volkswagen Golf vtiskne bez problémů napoprvé, si s SUV vylámete zuby. A když ne zuby, tak nárazníky a z velkých ráfků kol, za které jste připláceli desetitisíce, uděláte fašírku. Pokoušeli jste se také někdy vytočit třeba s Audi Q7 v podzemních garážích? To je za trest a většinou to opět odnesou ráfky kol, rohy nárazníků, zrcátka a blatníky.

Nejsou výjimkou situace, kdy jsou koleje pro tramvaje blízko chodníku. Ostatní auta se bez problémů vmáčknou ke kraji a tramvaj může projet, ale vaše dva a půl metru široké SUV se vzezřením steroidy nacpaného kulturisty pruh pro tramvaje zablokuje. Všichni v tramvaji vás pak nenávidí a nejraději by vás lynčovali.

Důvod třetí – SUV má horší jízdní vlastnosti
Vemte obyčejné auto, přidejte mu několik metráků na váze, zvedněte těžiště o metr výše a máte dokonalý recept na míchačku. Po stránce jízdních vlastností jsou na tom SUV zpravidla velmi žalostně. Nedotáčí se nebo nečekaně přetáčí, hůře brzdí, příliš se naklání a jejich motor má se vším více práce.

Nesnažte se nám tvrdit, že jsou SUV bezpečnější, když na našem testovacím polygonu mají nejhorší naměřené hodnoty brzdné dráhy a nejnižší rychlosti průjezdu zatáčkou. Také zajíždí nejhorší časy a kdejaký malý hatchback s dvanáctistovkou za pár set tisíc je rychlejší, mrštnější a lépe brzdící než větší, výkonnější a technikou nacpané SUV.

Důvod čtvrtý – SUV je nepraktické
Myslíte si, že do SUV toho naložíte nejvíce? Omyl. Otevřte kufr například BMW X5, Volva XC90 nebo třeba Škody Yeti a zjistíte, že se sem toho vejde polovina proti kombíku srovnatelné modelové řady. Nakládací hrana je vysoko, průchod úzký a sedačky se kvůli své vyšší poloze dají špatně sklápět do roviny. Do kombíku toho naložíte rozhodně víc, o MPV ani nemluvě.

Dalším problémem je nastupování a vystupování. Auto je širší, dveře moc velké, a tak se v mezerách na parkovišti budete neustále otírat o boky aut, jak se budete snažit dovnitř vecpat. Zvláště v zimě zadělané kalhoty a kabát nepotěší.

Důvod pátý – sousedé si budou myslet, že si něco kompenzujete
Čím větší auto, tím menší... Však to znáte. I když si najdete pro koupi SUV jakýkoli důvod, stejně okolí nikdy nevysvětlíte, že si tím nic nekompenzujete. Navíc se dá na řidičích některých SUV často pozorovat určitý pocit nadřazenosti a neohroženosti, jako by se jednalo o nadlidi.

Snažit se s SUV zaniknout v davu se vám asi nikdy nepovede, leda byste ho měli v tmavé barvě a jezdili v noci bez světel...

Nevymlouvejte se, že jezdíte pořád na hory do dvoumetrových závějí sněhu nebo na chatu po kamenité cestě někde v Himaláji. Stejně dobře vám poslouží kdejaké auto s pohonem všech kol a když už chcete trochu zvedlý podvozek, pořád je tu možnost koupit si třeba Audi Allroad, Škodu Octavii Scout nebo například Volvo XC70.

autoweb.cz

Sdílej tento článek: Sdílej 5 důvodů, proč nekupovat SUV Sdílej 5 důvodů, proč nekupovat SUV Sdílej 5 důvodů, proč nekupovat SUV Sdílej 5 důvodů, proč nekupovat SUV Sdílej 5 důvodů, proč nekupovat SUV Sdílej 5 důvodů, proč nekupovat SUV

Komentáře ke článku

23.09 2010, 11:23, uživatel: thespalek
hlasování
(119)
(116)
Už je to tu zas.."my to nechápeme, takže vy se nevymlouvejte..a blabla.."..tak mi teda poraďte, co si koupit, když oparavdu jezdím v zimě permanentně do hor i mimo protažené cesty, v létě zas na písečné pláže, nebo louky, potřebuju odvézt až 7 lidí, najezdím kolem 50 tisíc ročně a nemám na to kolik ... (Odpovědí: 3)
23.09 2010, 11:28, uživatel: Sklenk@
hlasování
(117)
(108)
Jaky suv se v soucasny dobe vyplati koupit kvuli schpnostem v terenu? Landy, Forester, Vitara??? (Odpovědí: 1)
23.09 2010, 12:19, uživatel: Lacospeed
hlasování
(113)
(110)
A je to tu zas. Oblubena tema pana Ž. Musela to byt pre vasu dusu lahodka znova sa moct takto verejne vysmiat vsetkym SUV a ich blbym majitelom. Gratulujem. Uz sa mi dela z autowebu spatne... (Odpovědí: 4)
23.09 2010, 12:22, uživatel:
hlasování
(117)
(115)
Naprosto souhlasim že vozy SUV jsou naprosto zbytečna a na tady těch 5 duvodu jsem přišel už když jsem je poprve viděl.Nejvic mě pobavi když je v SUV skoro vždy jen řidič a jak se citi a to se tady řeši ekologie vozu a tyto vozy jsou vysměchem ekologie.Viděl jsem suv dělat safety car a na zavodech do vrchu a ... (Odpovědí: 2)
23.09 2010, 12:47, uživatel:
hlasování
(261)
(109)
(Odpovědí: 0)
23.09 2010, 13:08, uživatel: mackie
hlasování
(112)
(106)
Předesílám, že žádné SUV nyní nevlastním, ale dovedu si představit rozumné důvody, které vedou k jejich koupi. Samozřejmě u velkých SUV se ty důvody hledají hůře, ale u středních jsou nasnadě. Pokud narostete do nadstandardních rozměrů, tak si do běžného auta s pohonem 4x4 prostě pohodlně ... (Odpovědí: 0)
23.09 2010, 13:11, uživatel: Daniel
hlasování
(113)
(112)
Právě proto mám SUV moc rád.A Range Rover Sport je přesně to praví vořechoví.Když parkuju v podzemce tak mám místa vždy dost, protože se neseru co nejblíž vchodu.Těch pár kroků navíc ke dveřím obchodáku udělám.Jezdím povolenou rychlosti a nepotřebuju kličkovat mezi auty a být někde o pět minut ... (Odpovědí: 1)
23.09 2010, 13:16, uživatel: biest
hlasování
(115)
(111)
Nechapem tento clanok. Za to, ze autor evidentne nevidi v SUV zmysel a nema ich jednoducho povedane v oblube tak sa teraz snazi vsetkym nahovorit, ake su SUVcka zle, neprakticke, skarede, nebezpecne a podobne a hlavne aby si ich nekupovali. Nerozumiem, preco vobec riesi, kto ake auto si ma kupit a snazi sa niekoho presvedcit. ... (Odpovědí: 3)
23.09 2010, 13:19, uživatel: Jozef
hlasování
(111)
(109)
Na jednej strane autor članku poukazujete na nevýhody SUV a na druhej strane sa v strede článku krásne vyníma reklama na SUV resp. crossover NISSAN QASHQAI. "Bussiness je bussiness!" (Odpovědí: 1)
23.09 2010, 13:22, uživatel: Jozef
hlasování
(94)
(109)
Na jednej strane autor članku poukazujete na nevýhody SUV a na druhej strane sa v strede článku krásne vyníma reklama na SUV resp. crossover NISSAN QASHQAI. "Bussiness je bussiness!" (Odpovědí: 0)
23.09 2010, 13:31, uživatel: Jirka
hlasování
(113)
(111)
naprosto souhlasím s biest, maximálně neobjektivní článek, tohle si může autor psát do svého blogu, ale ne na oficiální web o autech..... (Odpovědí: 1)
23.09 2010, 14:28, uživatel: bob
hlasování
(109)
(114)
A co si má tedy pořídit člověk, který chce v autě převážet dvě jízdní kola, v zimě jezdit na hory a zároveň auto používat při cestách na jednání, což vylučujue koupit si dodávku, neb ta není zrovna moc reprezentativní? Ten článek je dost okatě zaměřen proti SUV, velmi podobný by se dal napsat ... (Odpovědí: 1)
23.09 2010, 14:34, uživatel: DanielzHC
hlasování
(109)
(111)
X6 a Forester sú jediné SUV ktoré akceptujem. X6 preto že je tak absurdne nezmyselné až sa mi páči a forester preto lebo je to objektívne jedine cenovo ako tak prístupné suv ktoré jazdí fakt dobre. A to aj v porovnaní s klasickými osobákmi. Inak súhlas s článkom (Odpovědí: 0)
23.09 2010, 15:05, uživatel: Jozef
hlasování
(95)
(113)
Na jednej strane autor članku poukazujete na nevýhody SUV a na druhej strane sa v strede článku krásne vyníma reklama na SUV resp. crossover NISSAN QASHQAI. "Bussiness je bussiness!" (Odpovědí: 0)
23.09 2010, 16:06, uživatel: Petr
hlasování
(97)
(105)
Co jsou to "Hymaláje"? (Odpovědí: 0)
23.09 2010, 16:39, uživatel: lmao
hlasování
(92)
(117)
Parádní článek vidím to uplně stejně, naprosto zbytečná kategorie aut. A argument s horama ? V zimě potkávám spousty SUV zapadlé ve sněhu , a já si vesele pelášim po zasněžěném cestě pryč, bohužel tu velkou krávu vytáhne akorát traktor, takže to nemá ani cenu je pokoušet vyprostit. (Odpovědí: 0)
23.09 2010, 17:05, uživatel: cuoresportivo
hlasování
(92)
(113)
Ten článek mi mluví z duše. (Odpovědí: 0)
23.09 2010, 18:13, uživatel: Sangmič
hlasování
(91)
(111)
Každý kdo braní SUV argumentem: "Když se srazim se Smartem, tak budu v pořádku a ti druzí na kaši.." je vrcholným sobcem, navíc se braní umělým argumentem, který dokazuje, že se neni schopen nad danou problematikou zamyslet trochu víc do hloubky. Každé kilo navíc s kterým bouráme je problém, navíc ... (Odpovědí: 0)
23.09 2010, 18:46, uživatel: JonnnnY
hlasování
(100)
(111)
tak autoweb zase raz nesklamal. take hovadiny som uz dlho necital :) 1) hej. no a? ked si niekto chce priplatit, nech plati. co je koho do toho ? 2) uzasny argument. a s golfom sa parkuje horsie nez zo smartom. takze logicky by si nikto nemal kupovat normalne hatche. naopak, s roznymi suv ci offroadmi sa parkuje ... (Odpovědí: 3)
23.09 2010, 19:22, uživatel: kryton
hlasování
(112)
(113)
Hy, malá můžete dělat tak na koně... Jinak článek, bohužel už klasika autowebu. Od odchodu pana Koubka, tento web padá do žumpy, kam ho táhne deprivant Žák... (Odpovědí: 1)
23.09 2010, 21:12, uživatel: Diagon
hlasování
(98)
(110)
neexistuje rozumný dôvod pre kúpu SUV rozumný človek si nikdy nekúpi SUV a tak to je lebo aj 99% SUVčkárov sú magori ktorí nemajú ani šajnu ako sa z podstaty má z takým SUV vlastne jazdiť ... kombík môže byť vo všetkom lepší ako také SUV (Odpovědí: 1)
23.09 2010, 22:13, uživatel: Miky
hlasování
(112)
(113)
Cely tento trend v automobilizme nabral zly smer.Je to ciste pokrytectvo. Na jednej strane vyvija koncern elektromobily a na druhej vysokoobjemove SUV. Navrhoval by som poslancom uzakonit specialnu ekologicku dan z SUV tak ako je to v niektorych zapadnych krajinach. Kupovat SUV je samozrejme hlupost.Priznam sa testoval ... (Odpovědí: 0)
23.09 2010, 22:51, uživatel: Subaru4ever
hlasování
(107)
(108)
Se článkem nejde nesouhlasit. Jenom by se těch proti dalo najít ještě víc (tunová rezerva, málo místa nad hlavou kvůli vysokému posazu, hlučnost na dálnici kvůli aero(ne)dynamice, horší odhad rozložité karoserie s půlmetrovými C/D sloup(k)y atd. atd.) ..... Největší chybou článku však je, že v jeho ... (Odpovědí: 0)
24.09 2010, 01:49, uživatel: Jan Martiník
hlasování
(109)
(110)
Dobrý den, chodím na autoweb už nějaký ten rok, ale bohužel zjišťuji, že s personálními změnami ve stavu redaktorů dochází k poklesu kvality resp. úrovně jednotlivých článků. Mám pocit, že se vedení Autowebu vydalo postupně trochu jiným směrem a tak z původních zanícených, klukovsky nadšených, a ... (Odpovědí: 1)
24.09 2010, 10:13, uživatel: mongos
hlasování
(104)
(110)
Nechápu co máte proti SUV jako každá kategorie má své nevýhody a výhody ale přijde mi to tu že někteří máj mindráky z větších aut asi bychom měli všichni jezdit ve stejných autech a běda jak bude mít někdo o 5cm větší auto než já :D :D (Odpovědí: 0)
24.09 2010, 11:59, uživatel: punmpičkář
hlasování
(113)
(108)
Naprostej souhlas, falešnej pocit bezpečí, praktičnosti a honění jízdních vlastností, u auta který jde přitom úplně opačně. Z suv bych si dovedl u sebe představit subaru forester, ale protože cca 70% najedu v příměstským a městským provozu je to pro mně blbost a zbývajících 30% nějak přežiju. Kdo ... (Odpovědí: 1)
24.09 2010, 12:16, uživatel:
hlasování
(90)
(111)
Nejčastější příčinou dopravních nehod již není nepřiměřená rychlost ale nebezpečné předjíždění. A ono když sedíte v nějaký fábii a řítí se na vás 20let starý golf v němž je řidič mladší než to auto, samozřejmostí je že má rovnej kšilt a nějaký ty drogy v krvi, tak si potom ... (Odpovědí: 3)
24.09 2010, 12:31, uživatel: bulictom
hlasování
(111)
(112)
Co se to sakra stalo s asi nejlepsim webem o autech? Nova podoba je neprehledna, clanky o nicem, vsude sama reklama... autoweb.cz je minulosti (Odpovědí: 1)
24.09 2010, 21:25, uživatel: Letitý fanda aut
hlasování
(110)
(108)
Autor skutečně nemá rád SUV. SUV mám proto, že ho potřebuji. Nevlastním přerostlé SUV typu Q7, ani zakrslé jako Yeti, ale přiměřené potřebám. Převážím v něm přístroje, které jsou dražší, než auto. A v SUV jsou daleko bezpečnější, než ve Fiatu 500. Vlastnil jsem několik kombíků, ale do ... (Odpovědí: 0)
24.09 2010, 22:06, uživatel: .
hlasování
(107)
(113)
Já bych chápal využití SUV v terénu. Jenže když je většina SUV postavená na technických základech běžných osobáků, s nízkými profily gum s výhradně silničním vzorkem,atd. tak jejich terénní schopnosti obvykle nejsou o moc lepší, než u těch běžných aut, natožpak u modelů 4x4. Zato jejich ... (Odpovědí: 0)
25.09 2010, 12:20, uživatel: peters
hlasování
(111)
(111)
Mám rodinu, psa, chatu na horách, rádi jezdíme lyžovat a stále něco převážíme.Ať jsem srovnával jak chtěl stále mi vycházelo SUV. Nakonec jsem zvolil modernizovanou verzi Hyundai santa fe s 2,2 CRDI a 145 Kw.Vzhledově žádná snobárna, cenově přijatelné,tichý a živý motor, do 8/100,jen už se těším ... (Odpovědí: 0)
25.09 2010, 16:31, uživatel: Karol
hlasování
(113)
(115)
Clovek si auto kupuje z nejakeho viac ci menej racionalneho dovodu. V kazdom pripade pokial tento dovod nieje ovplyvneny reklamou (pevne verim, ze u inteligentnych ludi nieje), tak sa da povazovat za osobny nazor jednotlivca a pokial sa jedna o osobu dostatocne osobnostne vyspelu, je predpoklad, ze tento nazor vznikol ako ... (Odpovědí: 0)
25.09 2010, 20:13, uživatel: Onisan
hlasování
(120)
(113)
A co třeba argument, že se někomu prostě líbí? Stejně "smysluplně" by se dalo argumentovat kvůli všem autům.. resp. kategoriím. A všichni by jsme mohli spokojeně jezdit v nějakém kombíku :-)))) (Odpovědí: 1)
26.09 2010, 17:25, uživatel: liBorec
hlasování
(118)
(110)
supr článek a naprosto pravdivý!taky nechápu,k čemu sou SUV,když nezatáčí,nebrzdí a sou akorát nebezpečný.A neni přes ně vidět,když je chci předjet... (Odpovědí: 0)
26.09 2010, 20:10, uživatel: Onisan
hlasování
(97)
(111)
stejně "k ničemu" jsou auta s plátěnou střechou... víc se kroutí a musí být tak těžší než s normální střechou, dvoumístné roadstery, to je další zbytečná kategorie... v podstatě by se dalo jezdit v kombících a nebo jajko celá Amerika v pickapech :))) A když se to vezme úplně ad absurdum, tak ... (Odpovědí: 1)
26.09 2010, 21:37, uživatel: Onisan
hlasování
(107)
(109)
stejně "k ničemu" jsou auta s plátěnou střechou... víc se kroutí a musí být tak těžší než s normální střechou, dvoumístné roadstery, to je další zbytečná kategorie... v podstatě by se dalo jezdit v kombících a nebo jajko celá Amerika v pickapech :))) A když se to vezme úplně ad absurdum, tak ... (Odpovědí: 0)
27.09 2010, 17:19, uživatel: mka
hlasování
(122)
(109)
Autoweb, test Range Rover 5.0 V8 S/C, 13. 09. 2010 v 11:00: Bez debat nejlepší auto na Zemi a přilehlém vesmíru... A teď tohle. No co, jen bych k tomu dodal, že na SUV dle mého soudu nepatří nízkoprofilové pneumatiky a dále pak to, že od chvíle, kdy jsem přesedlal z limuzíny na SUV se neuvěřitelně ... (Odpovědí: 0)
28.09 2010, 00:37, uživatel: Roman Kratochvíl
hlasování
(110)
(112)
Super článek. (Odpovědí: 0)
28.09 2010, 07:32, uživatel: Roman Kratochvíl
hlasování
(109)
(108)
Super článek. (Odpovědí: 0)
30.09 2010, 11:58, uživatel: Michal
hlasování
(101)
(105)
Já nikoho nehodlám pranýřovat za to, že si SUV kupuje, nicméně jejich smysl ani tak nechápu. SUV, která umí něco v terénu je žalostně málo, (Toyota RAV 4, Subaru Forester), jinak mi smysl SUV uniká. Spousta vozů kombi rozličných značek je prostornější, praktičtější a komfort jízdy vyšší. ... (Odpovědí: 0)
18.10 2010, 14:30, uživatel: Adam
hlasování
(98)
(108)
Ale když mě se tak moc líbí. A jsem v něm konečně vyšší než ostatní. (Odpovědí: 0)
01.12 2010, 15:39, uživatel: Jirka
hlasování
(112)
(111)
i když to tu zaznělo, i já řeknu, že mám pocit, že si autor "něco kompenzuje". Možná by stačilo, kdyby pan redaktor tolik nepaušalizoval a neházel všechny suv a jejich majitele do jednoho pytle. Stejně tolik důvodů by se dalo najít pro to, proč si nepořizovat auta drahá/velká/malá/levná/červená... ... (Odpovědí: 1)
15.11 2011, 18:49, uživatel: Moik
hlasování
(118)
(88)
Dostal jsem se sem náhodou, ale víc argumentů pro koupi SUV jsem pohromadě neviděl (Odpovědí: 0)
24.01 2012, 14:12, uživatel: Mohave
hlasování
(70)
(76)
Nejvíc mi na SUV vadí ty vyloženě nebezpečné jízdní vlastnosti. Mám zkušenosti se sedany (i 4x4) a pokaždé když přesednu do nějakého SUV, tak vidím jak jsou SUV při řešení nouzových situací (např. vyhýbací manévr) naprosto trapné. (Odpovědí: 0)
28.01 2012, 10:14, uživatel:
hlasování
(83)
(75)
Zajímalo by mě, kolik z těch všech odpůrců na nějaké lepší SUVéčko vůbec má a jestli v něm někdy jelo. Nebo zda-li je to jenom závist.... (Odpovědí: 0)
10.07 2012, 23:52, uživatel: Popelář
hlasování
(45)
(51)
Tento článek je naprostý odpad. Autor trpí komplexy méněcennosti. Trapné, ubohé a závádějící. (Odpovědí: 0)
15.08 2012, 22:56, uživatel: fuck you
hlasování
(46)
(41)
Toto může napsat jen naprostý ubožák co v pořádném suv nikdy neseděl a závidí protože na Q7 XC90 nebo touarega mít nikdy nebude ... přece jenom takový touareg na vzduchovém podvozku je na naše silnice jako dělaní (Odpovědí: 0)
01.11 2012, 19:04, uživatel:
hlasování
(25)
(26)
Neim, proc to napadani majitelu SUV. Ja mam toto auto proto, ze jsem starsi typek a lip se mi do nej seda a samozrejmer i vystupuje. (Odpovědí: 0)
přidat komentář
komentáře

prochlapa.cz

Triana Iglesias - nejvíc sexy nevěsta

Triana Iglesias - nejvíc sexy nevěsta

Podívejte se na její nahé fotky a napište, jestli byste takovou nevěstu chtěli.

delideli.cz

Úžasné kytice a dárky do 3 hodin!

Úžasné kytice a dárky do 3 hodin!

Darujte nádhernou kytici, luxusní čokoládu, kvalitní víno, koš plný delikates či lahodný dort.

imotormag.cz

Range Rover Sport

Range Rover Sport

Nový Sport používá ve velké míře hliník, takže je výrazněji lehčí než předchůdce. Novinek je ale celá řada.

cestuj.cz

Last minute Turecko

Last minute Turecko

Vyberte si z více než 250 tisíc zájezdů do Turecka od českých i německých cestovních kanceláří. Navíc vám dáme parkování na letišti v Praze jako bonus zdarma!

TOPlist