Autoweb » Články o autech » Rady a tipy

5 častých případů řidičské bezohlednosti, o nichž se mlčí

Rady a tipy, vydáno 07. 08. 2012 v 13:00

Bezohlednost na silnicích má mnoho podob. Kromě agresivity to může být i zdržování, blokování nebo pomýlená snaha vnucovat ostatním vlastní představy o bezpečné jízdě. O tom se ale nikde nedočtete, tedy kromě autowebu.

5 častých případů řidičské bezohlednosti, o nichž se mlčí

Pozn. redakce 7. 8. 2012: Dnešní nutné půldenní ježdění po Praze nás přimělo znovu publikovat článek o tom, že bezpečnost a plynulost provozu není jen o dodržování padesátky...

Přestože české silnice jsou rok od roku bezpečnější a co do počtu obětí nehod na milion obyvatel se dnes již mohou měřit s mnoha zeměmi západní Evropy (navzdory svému katastrofálnímu stavu i stáří našeho vozového parku), média systematicky vykreslují mnohem pochmurnější obrázek.  V poslední době jsme svědky dříve nevídaného fenoménu: neúměrně mnoho pozornosti bývá věnováno ojedinělým případům patologického konání nebo nepochopitelných řidičských chyb konkrétních jedinců. Tito řidiči často bývají nazýváni bezohlednými. Bezohlednost však nemusí znamenat jen ohrožování nebo zastrašování ostatních (ačkoliv to nepochybně jsou jedny z jejích nejzávažnějších projevů). 


Bezohlednost v pravém smyslu je neschopnost či neochota brát ohledy na druhé a na společný zájem, jímž by pro všechny měl být bezpečný a plynulý provoz. Máme-li se držet rozšířených schematických představ o typické dvojici oběť-tyran českých silnic, mnoha drobných každodenních bezohledností za volantem se mohou dopouštět – a také dopouštějí!  – zrovna tak pomalu jedoucí ženy v malých autech jako muži v rychle uhánějících limuzínách. A samozřejmě všichni mezi těmito dvěma archetypy. 

Zatímco některým konkrétním projevům bezohlednosti věnuje policie i média mnoho pozornosti, jiné zůstávají nepovšimnuty, ačkoliv se s nimi setkáváme na silnicích každodenně. Téměř se zdá, jako by se neslušelo o nich mluvit. Váš oblíbený automagazín vybral pět takových případů, které otravují slušným a ohleduplným lidem život.


Každodenní bezohlednost číslo 1: Jízda v levém pruhu dálnice
 
 
Copak lze začít něčím jiným? Rozšířený nešvar nejen českých dálnic způsobuje zpomalování dopravního proudu, zkracování odstupů mezi auty a spoustu drobných nedorozumění kdesi daleko vzadu, kde se část řidičů snaží co nejdříve dostat do zahuštěného levého pruhu, zatímco jiná část pokračuje v pravém co nejdéle. A to všechno jen proto, že někde vpředu se už celé desítky sekund vleče stokilometrovou rychlostí ignorant, který neví nebo nechce vědět, že levý pruh je určen k předjíždění


Tyto odstavce jsou věnovány především řidičům, kteří sídlí v levém pruhu při rychlosti výrazně menší než je ta nejvyšší povolená, protože právě ti způsobují největší problémy (a prudké brzdění o několik set metrů dál vzadu). Přesto nemůžeme opominout častou argumentaci samozvaných strážců pořádku ve stylu „Nikdo nemá nárok mě předjíždět, pokud jedu 130 km/h.“ Taková logika je totiž pomýlená hned v několika rovinách.

Zaprvé, podle silničního zákona je blokování levého pruhu zrovna takový přestupek jako překračování nejvyšší povolené rychlosti. 

Zadruhé, nárok předjíždět vyšší než povolenou rychlostí má například řidič vozidla s právem přednostní jízdy (modrý maják, v praxi bývá ne vždy zapnutý) nebo řidič jednající v krajní nouzi. Posuzovat, zda se opravdu v krajní nouzi nachází, je údělem Boha, popřípadě posádky Volkswagenu Passat R36 s modrými majáky na masce chladiče, ale rozhodně ne vaším. 

Zatřetí, je dobré si připomenout, že  pokud nemáte cejchovaný rychloměr (což asi nemáte, neřídíte-li zmíněný Passat R36) a vaše auto je technicky v pořádku, jedete vždy pomaleji, než váš rychloměr ukazuje. U nových aut činí rozdíl 5 km/h nebo i méně, ale pokud máte starší vůz a k tomu třeba ojeté pneumatiky, může být při „tachometrových“ 130 km/h vaše skutečná rychlost klidně pod 115 km/h. Vysvětlete to prosím těm, kteří si myslí, že když jedou v levém pruhu stotřícítkou, nejsou povinni nikomu uhýbat. 

Samozřejmě ne vždy je sveřepá jízda v levém pruhu projevem zlé vůle. Někteří řidiči nedokážou odhadnout, kolik místa vpravo potřebují, a mnohdy váhají se zařazením, dokud se neobjeví mezera velká stovky metrů. Často přitom jedou jen o málo rychleji než kamiony v pravém pruhu. Jak má ale takový řidič, který si zatím nevypěstoval potřebný odhad, poznat, jestli ještě legitimně předjíždí, nebo už zdržuje? Jeden tip bychom měli: Pokud před sebou v levém pruhu vidíte desítky metrů volného prostoru a za vámi se tlačí nahusto poskládaná řada dalších aut, pravděpodobně je zdržujete. Uvolněte jim cestu, i kdyby to znamenalo vjet mezi dva kamiony a trochu zpomalit, a počkejte, až se „vláček“ rychlejších prožene okolo. 

Vždyť třeba na běžkách také pomalejší uhýbají rychlejším i za cenu vlastního malého zdržení – a nikdo to nevnímá jako újmu na cti. 


Každodenní bezohlednost č. 2: Vjíždění do ucpaných křižovatek
 
 
Nepochopitelně častý zlozvyk, který dokáže během několika cyklů semaforu ochromit dopravu v polovině města. Zákon ne nadarmo zapovídá vjíždění do křižovatky, pokud ji nelze bezpečně projet, ale pro mnoho řidičů jakoby tento předpis neplatil. Představte si rušnou čtyřramennou křižovatku. Na příjezdových ramenech v severojižním směru je zcela volno, zatímco ve směru východozápadním kus za křižovatkou manévruje nákladní vůz, který zajíždí do dvora. Provoz v tomto směru tedy postupně brzdí, až vlna zastavování dorazí ke křižovatce. Řidiči na její východní straně vidí, že za křižovatkou nelze v jízdě pokračovat, ale bezmyšlenkovitě následují auto před sebou – až zůstanou stát uprostřed křižovatky. V tom okamžiku naskakuje autům v severojižním směru, který je kromě samotné křižovatky zcela volný, zelená…


Některá města zavedla ve frekventovaných křižovatkách vodorovné značení „zákaz zastavení“, ale spousta řidičů těm žlutým čarám nerozumí nebo rozumět nechce. Ne vždy se přitom jedná o záměrné blokování volného směru. Řidiči-vjížděči často podléhají efektu takzvaného tunelového vnímání: automaticky kopírují chování auta před sebou, fixováni na jeho červená koncová světla, aniž by vnímali okolní provoz. Tomuto nebezpečnému fenoménu jsme se věnovali ve čtvrtém pokračování seriálu Jak být lepším řidičem: Vedení pohledu. Fakt, že mnozí si důsledky svého neuváženého vjetí do ucpané křižovatky neuvědomují, však nic nemění na bezohledné podstatě takového jednání.


Každodenní bezohlednost č. 3: Příliš pomalé rozjezdy z křižovatek 
 
Přestože mají jedny z nejrušnějších silnic na světě, je německým řidičům hodně co závidět: perfektní dálnice, z nichž velká část není dodnes svázána rychlostními limity, přehledné značení, dobrá auta… ale také schopnost rychle a efektivně opustit křižovatku. Tři sekundy po rozsvícení zelené sviští celý špalír aut nejvyšší povolenou (v rezidenční zástavbě) nebo o malý kousek vyšší (všude jinde) rychlostí. V Japonsku se i v nejhustší tokijské zácpě na zelenou pohne řada stojících aut najednou, jako kdyby byla všechna přivázána na napnutém ocelovém laně. A podobně to funguje ve většině civilizovaného světa. 


Ale u nás? První dvě tři sekundy se nic neděje (pokud tedy nepočítáme auta v kolmém směru, která na plný plyn projíždějí křižovatku na červenou). Poté se do křižovatky vydá první auto – nanejvýš obezřetně, aby se při rozjezdu nespálila spojka a nespotřebovalo příliš mnoho paliva. Jakmile druhý řidič zaregistruje, že auto před ním někam zmizelo, přerušuje konverzaci a začíná se živě zajímat o umístění prvního rychlostního stupně. Když třetí řidič v řadě vidí, že druhému v pořadí zhasínají brzdová světla, odkládá noviny a sešlapává spojku. Naskakuje červená. 

Jistěže ne každému se povede vždy ten nejhladší rozjezd, občas i zhasne motor. Pro to má každý soudný člověk pochopení. My zde však máme na mysli nikoliv dílčí omyl nebo nezdar, ale onoho ducha lenosti, nekooperativnosti a bezohlednosti (v nejdoslovnějším významu!), který vládne českým křižovatkám. Nejde o zdržení jednoho či dvou jednotlivců – čím méně aut stihne křižovatkou na zelenou projet, tím dříve vznikne zácpa, která se potom jako lavina šíří celým městem.

Věnovat přiměřenou pozornost semaforu (hodně napoví už situace v kolmém směru), včas zařadit první rychlostní stupeň a svižně se rozjet ihned, jakmile je to možné, to nevyžaduje žádné zvláštní řidičské schopnosti, pouze trochu smyslu pro spolupráci a ochotu pomoci sobě i ostatním dostat se do cíle cesty bez zbytečného zdržování. 


Každodenní bezohlednost č. 4: Jízda uprostřed silnice 
 
Další specialita českých řidičů, se kterou se jinde v Evropě člověk nesetká zdaleka v takové míře. Typicky je k vidění na silnicích nižších tříd a jejími nerozlučnými souputníky bývají velmi, ale opravdu velmi uvolněné tempo jízdy, nejčastěji v rozsahu 45 až 60 kilometrů v hodině na rovinkách, a sklon zkracovat si levé zatáčky protisměrem. Co na tom, že danou zatáčku lze projet ve správné polovině vozovky i dvojnásobnou rychlostí, není do ní vůbec vidět a z druhé strany se zrovna blížíte vy...


Takoví řidiči vedou svůj vůz klidně i půldruhého metru od pravého okraje vozovky.* Můžeme si je rozdělit do dvou kategorií: na ty, kteří o svém „prostřednictví“ vědí, a na ty, kteří jsou vědomím vlastního centralismu nedotčeni. 

Zástupce první skupiny poznáte podle toho, že protijedoucímu autu udělá místo, ale poté se okamžitě zase vrátí doprostřed, nedbaje vaší dlouhotrvající přítomnosti ve svém zpětném zrcátku. To jsou ti méně nebezpeční. Řidiči druhé skupiny se uhýbáním neobtěžují, protože nemají ani tušení, že napravo od nich by se klidně vešel velký motocykl s kufry a občas i celé auto. 

Tak jako tak nedisponuje slušný řidič mnoha šancemi, jak problém vyřešit. I na nejzdvořilejší upozornění klaksonem nebo kratičké probliknutí dálkových světel reagují středově orientovaní řidiči obou skupin rozhořčenou gestikulací a pokud mají ve svém voze spolujezdce, nepochybně i improvizovanou filipikou na téma pirátů a agresorů na českých silnicích. Rozdíl je však v tom, jak reagují, když se přesto odhodláte předjížděcí manévr zahájit. Zatímco první skupina potřebné místo vytvoří, byť neochotně (a bude na vás mávat a posléze blikat dálkovými světly, aby vyjádřila spravedlivý hněv nad riskantním způsobem vaší jízdy), řidiči z druhé skupiny neuhnou. Nikdy. Myslí si totiž, že nemají kam. 

Připomeňme, že povinnost jezdit vpravo a umožnit bezpečné předjetí nám ukládá zákon. Naopak v něm není nikde napsáno, že řidič je oprávněn vnucovat ostatním svoji vlastní představu o tom, jaká rychlost jízdy nejlépe odpovídá aktuální provozní situaci – tím spíše, že na klikatých okreskách dosáhnou i svižní řidiči nejvyšší povolené rychlosti jen místy a na krátkou dobu. Jízda uprostřed vozovky za těchto okolností opět není ničím jiným než projevem neschopnosti brát ohled na ostatní účastníky provozu.

*Poznámka: Jízdou uprostřed vozovky nás zejména na okreskách někdy štvou také řidiči nákladních aut. V jejich případě se však nutně nemusí jednat o ignorantství – pokud je silnice lemovaná vzrostlými neprořezanými stromy, je řidič náklaďáku nucen jet tak daleko od krajnice, aby korbou nebo návěsem nenarážel do korun stromů a neshazoval větve na silnici. 


Každodenní bezohlednost číslo 5: Jízda v prostředním pruhu dálnice

Rafinovanější variace na bezohlednost č 1. Řada řidičů si na tříproudé dálnici (v okolí Prahy například D1 ke sjezdu na Benešov nebo pražský okruh v úseku D5-Evropská) vybere k cestě prostřední pruh v domnění, že tam nikomu nepřekáží. Je to taková obdoba centralistů z předchozího bodu – a moc bychom nedali za to, že nezřídka jde o stejné lidi. 

Představte si na chvíli, že jste naším centralistou. V poklidu uháníte prostředním pruhem vstříc své sázavské chalupě, na rychloměru úsporných a bezpečných 100 km/h. (Navození představy by vám nemělo dát mnoho práce, vždyť třeba ve zmíněném úseku D1 nastává popsaná situace prakticky neustále.) Zezadu se ale blíží, spořádaně v pravém pruhu, jiný řidič přibližně stotřicítkou. V závislosti na momentální hustotě provozu má tři možnosti:

a) Podjede vás zprava. Objektivně je to nejefektivnější řešení pro vás, pro něj i pro průjezdnost komunikace, ale bohužel není tak docela legální, tudíž ho nikomu nedoporučujeme.

b) Pokud je v levém pruhu volno, může vás objet předpisově zleva. To však obnáší dvojnásobnou změnu jízdního pruhu, takže jeho auto se dost dlouho pohybuje po dálnici šikmo, což zvětšuje mrtvý úhel jeho levého zrcátka relativně ke směru dálnice. Může se tak snadno stát, že řidič v rozhodujícím okamžiku nezaregistruje rychle se blížící vozidlo v levém pruhu. I když ale všechno dopadne dobře, čeká ho namáhavý a stresující návrat zpět do pravého pruhu jen proto, aby vzápětí musel kvůli dalšímu bezohlednému řidiči v pruhu prostředním podstoupit celý manévr znovu.

c) Nejčastější průběh: Zařadí se za vás a čeká, až bude v levém pruhu místo k předjetí, přičemž pravý pruh zůstává zcela prázdný.

Řidič, který se snaží jet předpisově vpravo a udržovat tak komunikaci co nejprůjezdnější, je tedy vaší bezohlednou jízdou za svoji ohleduplnost trestán vynaloženou námahou dvojnásobnou oproti té, kterou byste podle pravidel hry měli vynaložit vy. Není divu, že po chvíli kličkování mezi pruhy většina slušných řidičů na své nebezpečné snažení rezignuje a přestane doprava zajíždět. Výsledkem není jen to, že jste si nepoctivě ušetřili námahu na úkor někoho jiného, ale především značné snížení průjezdní kapacity komunikace: není výjimkou vidět v pravém pruhu kilometr volno a současně úplně ucpaný levý pruh, kde se všichni snaží předjet několik málo bezohledných loudů v prostředním pruhu. Efekt „vyprázdnění pravého pruhu“ je tím výraznější, čím pomaleji auto v prostředním pruhu jede. 

Na pomalé jízdě v prostředním pruhu není nic bezpečného nebo opatrného. Naopak, je to akt bezohlednosti, který zpomaluje provoz a vytváří rizikové situace. 

Obrana neexistuje
Všechny popisované situace mají něco společného: a) Neexistuje proti nim účinná obrana, pokud chce člověk dodržovat zákon i zásady slušného chování – koneckonců právě proto jsou tak frustrující; b) Často se jich dopouštějí lidé, kteří nikdy nejezdí vyšší než povolenou rychlostí a mimo město nebo na dálnici zůstávají dokonce hluboko pod limitem v domnění, že to samo o sobě z nich činí bezpečné a ohleduplné řidiče. 

Samozřejmě víme, že mezi našimi čtenáři jsou samí duševně, intelektuálně i řidičsky vyspělí jedinci, kteří chápou, že bez vzájemné spolupráce a porozumění řidičů žádný represivní ani preventivní systém bezpečnost a plynulost provozu nezaručí, a podle toho se na silnicích chovají. Ale třeba máte ve svém okolí někoho, kdo se výše popsaných drobných každodenních bezohledností dopouští – a třeba si toho ani není vědom. Pokud někoho takového znáte, ukažte mu tento článek. Pomůžete jemu i všem ostatním řidičům.

autoweb.cz

Na kterou z každodenních řidičských bezohledností jsme zapomněli? A která nejvíce vadí vám? Prozraďte to nám i ostatním v komentářích pod článkem!

Sdílej tento článek: Sdílej 5 častých případů řidičské bezohlednosti, o nichž se mlčí Sdílej 5 častých případů řidičské bezohlednosti, o nichž se mlčí Sdílej 5 častých případů řidičské bezohlednosti, o nichž se mlčí Sdílej 5 častých případů řidičské bezohlednosti, o nichž se mlčí Sdílej 5 častých případů řidičské bezohlednosti, o nichž se mlčí Sdílej 5 častých případů řidičské bezohlednosti, o nichž se mlčí

Komentáře ke článku

17.01 2011, 10:03, uživatel: Ondrej
hlasování
(141)
(133)
Svätá pravda, kľudne sa to dá rozšíríť a hovoriť o slovenskej premávke. S každým jedným bodom som sa na Slovensku stretol. Ako píšete, je to o to horšie, že sa s tým nedá nič robiť a človek sa musí spoliehať na vlastnú trpezlivosť, lebo by tých ignorantov vyfackal na mieste. (Odpovědí: 1)
17.01 2011, 10:10, uživatel: Ladis
hlasování
(107)
(148)
Doufám že si to přečte hodně lidí a zamyslej se nad sebou. (Odpovědí: 0)
17.01 2011, 10:18, uživatel: Bukovski
hlasování
(135)
(139)
Bohužel většina řidičů jezdí těmito popsanými způsoby a ostatní je napodobují. Málokdo má potřebu jezdit lépe než ostatní. Ještě přidám bod č. 6.: Průjezd křižovatky protisměrem při odbočování vlevo, případně při otáčení např. přes tramvajové koleje. Děje se to tam, kde není vodorovné ... (Odpovědí: 0)
17.01 2011, 10:20, uživatel: RedBaron
hlasování
(130)
(140)
Bohužel po pár delších cestách naší republikou musím říct, že pravý pruh dálnice je naprosto nevhodný pro cokoli jiného než tank. Díry, výtluky, vydrolené spáry, mezery mezi panely, vymleté dilatační spáry a boule od kamiony vybrzděného asfaltu surově ničí každé osobní auto a každý řidič, ... (Odpovědí: 4)
17.01 2011, 10:30, uživatel: fifu00
hlasování
(138)
(143)
K té jízdě uprostřed silnice: Nevím, jak vy, ale já dávám přednost jízdě uprostřed - zvláště tam, kde je sinice úzká, jsou utrhané krajnice nebo není středová čára. Vím, že pro auto nemám v těchto místech zcela přesný odhad a tak dávám přednost tomu, jet po středu a při setkání s autem (ať ... (Odpovědí: 1)
17.01 2011, 10:44, uživatel: Tom
hlasování
(145)
(136)
Ještě by se hodil další bod a to neschopnost mnoha řidičů pochopit systém střídavého řazení a z toho plynoucí předčasné řazení do průběžného pruhu, případně blokování ostatních vozidel stáním uprostřed pruhů. (Odpovědí: 0)
17.01 2011, 10:49, uživatel: Ondra
hlasování
(136)
(139)
S obsahem článku vesměs souhlasím, ovšem cítím z něj, že autora opět nejvíc irituje pomalá jízda v levém pruhu. Po dálnicích jezdím často, pokud jedu rychlostí 130-150km/h stává se mi zcela výjimečně, že by mě někdo vyloženě brzdil, ale stane se, naopak mnohem časteji se dostanu do situace, kdy ... (Odpovědí: 4)
17.01 2011, 11:03, uživatel: Já
hlasování
(142)
(142)
Další případ bezohlednosti - nedávání blinkru při výjezdu z kruhového objezdu. Když vím, že přijíždějící řidič bude vyjíždět, můžu najet na kruhový objezd mnohem dřív, protože nemusím čekat, jestli přijíždějící řidič bude pokračovat po kruhovém objezdu nebo vyjíždět. (Odpovědí: 6)
17.01 2011, 11:37, uživatel: Tohle klidně podepíšu
hlasování
(133)
(139)
Svatá pravda ve všech bodech .... tento článek by měly otisknout všechny noviny a hlavně by tyto prohřešky(např stálou jízdu v levém či najetí do křižovatky) měla tvrdě stíhat policie a ne jen chytat na rychlost na bezpečných, frekventovaných úsecích. (Odpovědí: 0)
17.01 2011, 12:29, uživatel: Xander_Cage
hlasování
(140)
(134)
Plně souhlasim z člankem a setkavám se s těmito problémy na slinicích. A jako další bezohlednost bych přidal ( i kyž v některých situacích se to jako bezohlednost nedá brát) je parkování na sídlištích, kde když má řidič malé auto tak se postaví tak že se za něj a přad něj nikdo nevejde nebo se ... (Odpovědí: 3)
17.01 2011, 13:05, uživatel: tomek
hlasování
(141)
(138)
Autor je evidentně jeden z těch, kdo považují za nejhorší chyby pomalu jízdu , případně na špatném místě. Nic proti tomu, ale .... co třeba tzv. "myšky" , předjíždění ve městě na 2proudovce, předjíždění vynucující si vytlačení řidičů na krajnici ? Na dálnici se necítím nikdy tak často ... (Odpovědí: 2)
17.01 2011, 14:17, uživatel: andy_wise
hlasování
(136)
(141)
Jako další bezohlednost považuji dojíždění na čevenou zejména tam, kde je více semaforů na krátkém úseku. Tzn., kdy pan Brzdil projede první světelnou křižovatkou a vidí, že o 200 m dále je na semaforu červená, tak vyřadí, a sune se 20 km/h, aby pohodlně dojel, až padne zelená. Díky němu a jemu ... (Odpovědí: 1)
17.01 2011, 17:01, uživatel: brepta
hlasování
(143)
(133)
a pak bych jeste mlatil pres ruce a drz...ku ty, kteri projedou oblouk najezdu na hlavni silnici rychlosti rychlejsi chuze a pak se hned sackuji do pruhu, i kdyz pripojovaci pruh je jeste daslich 200 metru... (Odpovědí: 1)
17.01 2011, 18:53, uživatel: Gale
hlasování
(136)
(138)
No ne, článek tu visí už půl dne a ještě si nikdo nevzpomněl na mlhovky?!? ;-) Z pohledu lehce šeroslepého vnímám špatné používání mlhovek jako dost nebezpečný problém, obzvlášť třeba za tmy a za mokra, nejlépe ještě na neznámé silnici. Mlhovky člověku pomáhají být viděn, na to aby sám ... (Odpovědí: 2)
17.01 2011, 20:09, uživatel: Subaru4ever
hlasování
(129)
(141)
Článek skvělý, dal bych ho naučit nazpaměť každému žadateli o řidičák. Jak již bylo zmíněno výše, posílal bych do thajského vězení za nedávání blinkru při výjezdu z kruháče. A v sobotu jsem byl totálně vydeptán nepředjetelnou kolonou 4 vozidel, která jela po okresce rychlostí 40 km/h ... (Odpovědí: 3)
17.01 2011, 20:12, uživatel: beranek
hlasování
(139)
(139)
Perfektně shrnuté, kéž by se to dostalo ke všem řidičům, kterých se to týká. (Odpovědí: 0)
17.01 2011, 20:25, uživatel: Petr
hlasování
(137)
(139)
Zažil jsem na cestě mnoho z toho co je popsané, mlhovvky zapnuté aniž by mlha byla, které mi někdo rozsvítil až po tom co jsem ho dojel, několikrát za sebou, asi bráchové. Na dálnici kolona, která se jen tak tak hýbala jedno auto nalepené na druhém a 90% zaplých mlhovek, nevím proč, asi aby je bylo vidět. ... (Odpovědí: 0)
17.01 2011, 20:59, uživatel: punmpičkář
hlasování
(140)
(134)
Souhlas se vším. Dost mně dokáže, naštvat, když si někdo v zácpě jede na "pohodu" a rozjíždí se až když to má podle něj cenu. Jednou jsem si opravdu myslel, že duch řidiče předemnou opustil auto již na pořád a nechal tam po sobě jenom rozsezenou tělesnou schránku. Chápu to někde mimo Prahu kde ... (Odpovědí: 0)
17.01 2011, 21:35, uživatel: 248 F1
hlasování
(137)
(134)
Nejedná se ani tak o bezohlednosti ve smyslu překážení někomu druhému, ale vždy mě dokáže spolehlivě namíchnout, když jedu obcí padesátkou a zezadu se na mě - evidentně rychleji - sune jiné auto. Ale místo toho, aby mě předjel (možnost často má) se mi pověsí za nárazník a takto mě pronásleduje ... (Odpovědí: 1)
17.01 2011, 21:53, uživatel: Lukáš
hlasování
(126)
(123)
Jedu na dvoupruhové dálnici v pravém (!) pruhu bezpečných a úsporných 100 a stejně jsem problikáván, protrubován atp. Nechápu. (Odpovědí: 1)
17.01 2011, 22:29, uživatel: Radek
hlasování
(137)
(129)
Zajímavé, v Rakousku na dálnici mne nic nenutilo pohybovat se v jiných pruzích, tedy pokud jsem nemusel předjíždět.Zato z Prahy na Brno i v opačném směru se někdy ze mne stane hovado, které si nechce a nechce ničit vozidlo v pravém jízdním pruhu. Tak pardón. (Odpovědí: 0)
17.01 2011, 23:53, uživatel: Petr
hlasování
(141)
(129)
Po přečtení prvního bodu jsem si uvědomil, že se asi píše o mě. Pří jízdě po D1 se mi neustále stává, že když předjíždím kamióny pouhou sto třiceti kilometrovou rychlostí, tak se za mnou v mžiku objeví černé letadlo, které se pověsí tři metry za mnou a začne na mne blikat xenonama. ... (Odpovědí: 2)
18.01 2011, 07:12, uživatel: mAk
hlasování
(132)
(128)
zajímalo by mne jak byste posoudili mé chování, jakožto cyklisty, který po každodenní zkušenosti s několika jedinci, kteří jsou schopní i při volném pruhu v protisměru mě ohrožovat předjížděním na zrcátka s vytlačením až na krajnici. To co je všude v "civilizované" Evropě normální, že auto i za ... (Odpovědí: 3)
18.01 2011, 14:18, uživatel: Lumir
hlasování
(134)
(132)
Samozřejmě, že před Prahou jezdím zásadně prostředním pruhem. A ještě jsem nikdy neomezoval nikoho, kdo jede v pravém pruhu 130. Protože v pravém pruhu jedou kamiony a neustále se mezi ně řadí vozidla, která sjíždí nebo najíždí na dálnici. Mezi nimi by stotřicítkou kličkoval jen debil. Jinak je to ... (Odpovědí: 1)
18.01 2011, 15:23, uživatel: martin
hlasování
(136)
(139)
To je vymysl, ze za tri vteriny vsichni spokojene jedou dal. Treba tady v Mnichove je zvykem poustet protismerne smery najednou nezavisle od dalsiho smeru jizdy. Casto se tedy stava, ze levy pruh stoji, ponevac nekdo odbocuje vlevo a dava prednost portijedoucim a pravy stoji, protoze nekde vepredu jede nekdo vpravo a dava ... (Odpovědí: 0)
18.01 2011, 19:58, uživatel:
hlasování
(131)
(135)
Jeden bod, který bych zmínil, je připojování na dálnici, spousta nájezdů je dostatečně dlouhých a přitom je řidiči nevyužijí a najetí na dálnici v rychlosti 60km/h je riskantní nejen pro ně.Při využití by mohli klidně najíždět podstatně vyšší rychlostí. Potom zase druhý případ kdy zejména ... (Odpovědí: 1)
19.01 2011, 16:46, uživatel: Matěj Havránek
hlasování
(135)
(132)
(Odpovědí: 0)
19.01 2011, 17:33, uživatel: Suché z nosu
hlasování
(138)
(136)
Úplně a zcela se zapomíná na základní fakt, že řidič má plné právo předpokládat dodržování dopravních předpisů ostatními řidiči. Předvídat chyby druhých je jistě třeba, ale nelze se sám snažit o jízdu v rámci legislativy a současně počítat s nedodržováním pravidel jinými motoristy. ... (Odpovědí: 1)
19.01 2011, 18:03, uživatel: Bart
hlasování
(140)
(132)
Proč nejsou v článku ani zmíněni všichni ti teplí řidiči (řiťolepiči)? Vždyť u nás nedodržuje dostatečnou vzdálenost snad nikdo a nehody vznikají přeci právě tím! Ani slovo o hlupácích, kteří svítí a oslňují mlhovkama 365 dní v roce? Když se tak čílíte na každého, kdo nevystřelí z ... (Odpovědí: 1)
19.01 2011, 18:07, uživatel: sedlák Jíra
hlasování
(142)
(139)
Bohužel nikdo z předchozích střelců nezmínil, jak by pomohlo dodržování předpisu o použití blinkru při předjíždění. Upadla by vám ruka, bliknout, když předjíždíte cyklistu nebo chodce i v případě, když neměníte směr jízdy? Vždyť je to i upzornění pro za vámi jedoucí o situaci vpředu. ... (Odpovědí: 0)
19.01 2011, 18:10, uživatel: Pifkov
hlasování
(143)
(135)
Zbytečně se pořád dokola řeší jaká rychlost je dobře a jaká už špatně, ale vůbec nezaznívá slovo PLYNULOST!!! A té lze osáhnout jen tehdy budou-li se všichni pohybovat přibližně stejně rychle, tedy ani se neloudat, ani nelítat! (Odpovědí: 0)
20.01 2011, 00:02, uživatel:
hlasování
(134)
(139)
Dneska mne dopálil jeden a je to taky celkem častý jev. Hlavně vždy když vyjde členek o ekonomické jízdě, kde se doporučuje plynule brzdit motorem. Bohužel tento článek opomíjí zmínit to, že pokud se jede v koloně, je dobré aby ti za mnou byli informováni nejen o změně směru jízdy, ale také o změně ... (Odpovědí: 1)
20.01 2011, 11:02, uživatel: Bezohledností je více
hlasování
(139)
(134)
Je to tak, jak je v článku popsáno. Těch bezohledností vůči plynulosti silničního provozu by se našlo více. Jednou z nich je situace, kdy vozidla před vámi začne zpomalovat až do úplného zastavení. Telepatie bohužel nefunguje a vy nevíte, co má řidič před vámi za lubem. Nedá o svých záměrech totiž ... (Odpovědí: 1)
20.01 2011, 21:57, uživatel: audis
hlasování
(125)
(135)
vytesat článek do kamene, každou větu. a toto celorepublikově publikovat. toto si přečíst na aktuálně.cz, týden.cz, prvnízpravy.cz, raději na jiných profláknbutých serverech, hned by čtenářské vofce procitly a začaly se chovat o chlup rozuměji. aspon někteří. a časem se přidají další. (Odpovědí: 1)
21.01 2011, 08:04, uživatel: Pavel
hlasování
(124)
(133)
Mě mimo uvedené irrituje používání blinkrů, kdy naši řidiči v 70 % případů dávají blinkr až těsně před nebo během odbočování.Měla by to být informace pro ostatní, že se něco chystám udělat a ne že jen potvrzuji fakt. Řidič např přede mnou začne brzdit a když už jede tak 20, tak dá blinkr ... (Odpovědí: 1)
22.01 2011, 08:43, uživatel: denda
hlasování
(138)
(137)
Setkávám s předjížděním bez blinkru nabo na poslední chvíli a bez kontroly ve spětném zrcátku, to pak brzdíte i patam. Velice čaté u kamionů, pravidlo u dodávek, velmi časté u pomalých osobáků. (Odpovědí: 0)
22.01 2011, 11:50, uživatel: taky občas jedu
hlasování
(144)
(140)
až budou oba pruhy DÁLNICE, OK, beru. Ale pokud je levý pruh jakž-takž sjízdný a místo pravého pruhu jsou schody a ještě občas některý chybí (většinou mám strach, že mi to vydrkotá zubní protézu a to ji mám nalepenou napevno), pojedou v některých úsecích "dálnice" v pravém pruhu opravdu jenom ... (Odpovědí: 0)
23.01 2011, 14:54, uživatel: Petr
hlasování
(138)
(135)
S celým článkem naprosto souhlasím hlavně s bodem 5. D1 Praha-Mirošovice jezdím velmi často a vůbec nevím na co jsou zde 3 pruhy nebo dokonce k Popovicům 4. stoupací pruh. Nejvíc se to pozná v létě pátek nebo před prodlouženým víkendem jak se po dálnici jezdí. V létě jsem byl několikrát svědkem že ... (Odpovědí: 0)
28.01 2011, 22:22, uživatel: Tomáš
hlasování
(133)
(126)
Nejhorší nešvary posledních let jsou připojovací pruhy. Kterej idiot to začal ? Jedu 130 v pravém pruhu dálnice, předjíždí mě ve 150 v levém pruhu auto a idioti na samém začátku připojovacího pruhu v rychlosti cca 70 Vám tam najedou !! Pravidla říkají, že třeba musí v přip. pruhu i zastavit, aby ... (Odpovědí: 1)
29.01 2011, 13:46, uživatel: drak
hlasování
(132)
(136)
Článek trefil hřebík na hlavičku, na těch pět jmenovaných nešvarů narážím denně, opakovaně. S tím jak klesá úroveň výchovy dětí v domácnostech, výuky žáků ve školách a autoškolách a také i úroveň požadavků zkušebních komisařů při zkouškách, množí se i počty bezohledných individuí ... (Odpovědí: 0)
30.01 2011, 22:45, uživatel: Bezohledné návody?
hlasování
(131)
(137)
Některé návody jsou víceméně dost bezohledné: Každodenní bezohlednost číslo 1: Jízda v levém pruhu dálnice "Uvolněte jim cestu, i kdyby to znamenalo vjet mezi dva kamiony a trochu zpomalit, a počkejte, až se „vláček“ rychlejších prožene okolo." - většina možných výkladů této věty ... (Odpovědí: 1)
01.02 2011, 20:19, uživatel: (ne)používání pedálů
hlasování
(124)
(144)
A co takoví experti, kteří jedou mimo obec 80-kou a z jakéhokoliv důvodu není možné předjet, a pak přijde obec a oni zas jedou 80-kou, takže vám spolehlivě ujedou, abyste je zas dohnali mezi danou a následující obcí a zase se plahočili za nimi (když třeba v přehlednějším terénu hned na výjezdu z první ... (Odpovědí: 0)
03.02 2011, 18:51, uživatel: přední mlhovky
hlasování
(135)
(134)
včera v noci jsem málem napálil do oktávky, která jela bez zapnutých hl. světel, jen na mlhovky ... ten osel nebyl ve městě skoro vidět. (Odpovědí: 0)
11.02 2011, 14:10, uživatel: Sestka
hlasování
(134)
(135)
Potreboval bych poradit :-) Rekneme ze prijedu na kole na svetelnou krizovatku ve tvaru T, kde chci odbocit do leva, ktera je, co cert nechtel, rizena magneto-elektrickymi smyckami pod asfaltem. Stalo se mi na motorce, ze jsem na takove krizovatce stravil hezkych 15 minut, ve snaze neporusit pravidla silnicniho ... (Odpovědí: 1)
16.02 2011, 14:22, uživatel: Stanley
hlasování
(136)
(129)
V Německu musí autoškoly najezdit s žákem určitý počet hodin na dálnici (také v noci). Potkávám tam "náctileté žákyně" a určitě jedou rychleji jak 130. Až někdo potkáte v Česku autoškolu na dálnici - napište, já zatím žádnou neviděl. Podle toho to i vypadá v praxi - většina řidičů na nich ... (Odpovědí: 0)
24.02 2011, 12:00, uživatel: Banjo
hlasování
(133)
(133)
Dost i z napsaného tu už zaznělo, nicméně zkusím sumarizovat :-) 1) "nepotřebuji zrcátka" - chlapík vám vjede před čumák třeba z vedlejší (nebo z vedlejšího pruhu), protože se přece nepotřebuje dívat, jestli za ním něco jede. 2) "nepotřebuji blinkry" - takový borec blinkr dává zásadně až ... (Odpovědí: 1)
03.03 2011, 15:14, uživatel: zbyněk
hlasování
(140)
(134)
taky jezdím uprostřed vozovky,ale nemyslím si že bych byl bezohledný.má to svůj důvod,a sice ten,že na krajích většiny vozovek jsou díry a prohlubně,že by tam jeden urval kolo.na druhou stranu sleduji zrcátka a provoz před sebou a vždy uhnu když mě chce někdo předjet a nebo když někdo jede v protisměru. (Odpovědí: 0)
22.07 2011, 18:08, uživatel: agresivni ridic
hlasování
(135)
(139)
v levém pruhu na dálnici smím jet pouze tehdy, pokud neomezuji, či neohrožuji auta jedoucí zamnou. Takže můžeš jet 130, což je maximum, já pojedu klidně 300 a budu porušovat zákon, ale pokud neuhneš, sám jej porušuješ z vzhledem k tomu, co ti ukládá zákon. A omezení i ohrožení jiného řidiče nese ... (Odpovědí: 0)
18.10 2011, 21:00, uživatel: C
hlasování
(143)
(133)
Zkuste si prosím ráno (třeba v 8) jet na křižovatku na Vypichu v Praze, zde jeďte ze směru z Petřin směrem do Břevnova (na křižovatce vlevo). A vjížďejte až budete bezpečně vědět že projedete... garantuju Vám že si na semaforech počkáte tak minimálně 2 hodiny, z protisměru totiž vždy jede dost aut ... (Odpovědí: 0)
24.11 2011, 23:01, uživatel: Uli
hlasování
(122)
(131)
Ono toho je podstatene vic ... pripojil bych napriklad: "Pri odbocovani vlevo z jednosmerne silnice se radime co nejvice k levemu okraji vozovky." Spostu lidi si ale doleva odbocuje z prostredka a nebo zprava a kdyz navic davaji prednost protijedoucim vozidlum, tak ti co by mohle jet rovne, za nim stojej jak jantari. Dalsi - ... (Odpovědí: 1)
13.12 2011, 08:58, uživatel: Brucus
hlasování
(108)
(111)
Naprosta pravda. Snazim sa na sebe pracovat, napriek tomu sa mi obcas stane ze sa "zabudnem" a automaticky vlezem za autom predo mnou do zacpanej krizovatky. Ostatne nesvary nastastie u seba ucinne eliminujem. ;) (Odpovědí: 0)
01.01 2012, 16:20, uživatel:
hlasování
(101)
(99)
Ještě jsem to ani nedočetl, ale... Dávat německé řidiče za vzor opuštění křižovatky po tom co naskočí zelená je pro mě totální úlet :) Nevím v jaké části německa se autor článku pohybuje, ale pro mě jsou vzorem opaku - když se rozsvěcí červená tak němcům dochází že měli zelenou :) (Odpovědí: 0)
06.01 2012, 00:16, uživatel: Laďa
hlasování
(101)
(98)
Ano, jsou to rozšířené nešvary a plně s nimi souhlasím. To, že někteří řidiči nesledují provoz v dostatečné vzdálenosti před svým vozidlem, mi skutečně dost vadí. Já osobně, pokud jsem na křižovatce v pruhu, který následně odbočuje vlevo, jsem dejme tomu v pořadí 4 vozidlo, které odbočuje ... (Odpovědí: 0)
14.01 2012, 17:06, uživatel:
hlasování
(96)
(91)
Článek je to zajímavý, akorát z něj mám pocit, že jeho autor je právě ten řidič, který nedodržuje maximální povolenou rychlost a strašně ho rozčilují ostatní, kteří ji dodržují. Jinak by mu asi nevadili ti, kteří na dálnici jedou/předjíždí při 130 km/h. Sám to vidím ve městě, když jedu 50 ... (Odpovědí: 0)
15.02 2012, 12:54, uživatel: Jiří Stern
hlasování
(74)
(77)
Fackování na místě není řešením neboť komu se chce dotýkat blbů! Na to stát zřídil placený orgán - polici, která ovšem nekoná své povinnosti, jen parazitují na společnosti a vylepšují si rozpočet udílením nesmyslných pokut (skoro již neudílí smyslné) (Odpovědí: 0)
04.06 2012, 12:26, uživatel: Staroch
hlasování
(72)
(71)
Mi vadí, když předmnou jedoucí vozidlo nedává blinkry, když něco objíždí. Když se k tomu přidá objíždění myškou a tónovaná skla - takže skrz ně není vidět dopředu, tak je jízda za ním i v pomalé rychosti jako počítačová hra. Naopak minule jsem jel z Hluku na Severní Moravu a jel přede mnou ... (Odpovědí: 0)
08.08 2012, 13:26, uživatel: Paco Mexicano
hlasování
(46)
(44)
Prosím dovolte mi ještě jeden přidat: znamení o změně směru jízdy. Tedy jeho pozdní použití, popř. jeho ignorování. Jistě víte, o co se jedná. Opět, jde o strašnou hloupost, bezohlednost a způsob boje proti plynulosti a bezpečnosti našeho ježdění. Jinak se s článkem plně ztotožňuji, aniž by mě ... (Odpovědí: 0)
08.08 2012, 19:01, uživatel: David
hlasování
(45)
(41)
Takže nejdřív musíme projet tu zatáčku na nájezdu, ale velmi opatrně, tak 40, aby se nám vozidlo nenaklonilo. Hned jak to je rovně zařadíme 5 a pomalu, aby se vozidlo neunavilo, zrychlíme tak na 60 a pak to tam nějak šoupnem.... Vraždil bych (Odpovědí: 0)
09.08 2012, 22:18, uživatel: Martinoslav
hlasování
(45)
(42)
Nevim, zda to uz nekdo prede mnou nezminil, ale na dalnici, stejne jako na kterekoli viceproude silnici, plati pravidlo soubezne jizdy. Tudiz posledni bod clanku neni zcela presny. Vice treba tady: http://uamk.cz/index.php/informace-pro-motoristy/zpravodaj/rady-motoristum/item/43-soub%C4%9B%C5%BEn%C3%A1-j%C3%ADzda (Odpovědí: 0)
14.08 2012, 16:41, uživatel: Honza
hlasování
(47)
(41)
Vsechny tyto radoby ridici si stejne i po precteni budou myslet jak jsou nejlepsi ridici a nikdo s nima nehne rozciluju se uz 25 let na kazde krizovatce ze projedou jen 3 auta a zelena uz tam byla pred pul hodinou hruza o dalnici ani nemliuve jezdil jsem treba v Bruselu a tam se veslo tolik aut vedle sebe ze jsem neveril mohli ... (Odpovědí: 0)
16.08 2012, 07:50, uživatel: MartikRA
hlasování
(47)
(44)
Když takovýto názor má redaktor odborného webu, tak už se ničemu nedivím. Nehodlám tu vypisovat kolik mám odjeto km a let a čím vším, ale ač nesnáším jízdu ostatních mimo obec 50km/h a před zatáčkou si přibrzdí, tak je dokážu pochopit. Každý jede tak jak zvládá a cítí se bezpečně. Ale Vy asi ... (Odpovědí: 1)
18.08 2012, 16:28, uživatel: Kuban
hlasování
(52)
(47)
50tisíc km po německých klíčových okresech..... Po zdolání takového objemu, a opětovného přečtení tohoto článku, nechápu o jaké zemi mluvíte..... vy už jste z toho německa vážně úplně vystříknutí.... Den ode dne kolony ucpávky na dálnicích poblíž klíčových měst, průměrná ... (Odpovědí: 0)
20.03 2013, 14:42, uživatel: Fooly
hlasování
(18)
(17)
Snažím se jezdit bezpečně a ohleduplně, ale po přečtení tohoto a podobných článku jsem zjistil, že to tak občas není. Třeba mě nenapadlo že v prostředním pruhu dálnice někoho omezuju. Pro mě to bylo jednodušší, netrpěl jsem v pravém rozbitém pruhu. Teď si na to budu dávat pozor. (Odpovědí: 0)
21.05 2013, 16:01, uživatel: Martin Kubín
hlasování
(16)
(16)
Jízda v prostředním pruhu mne docela irituje. Jedu občas s přívěsem (max 100 km/h) v pravém pruhu. Dojedu joudu v prostředním, před námi (v obou pruzích) na 500 metrů volno (kamiony taky ne) a on jede 85. V rychlém jedou 130+. Mám za ním jet v pomalém pruhu. Ona nakonec po 5 km odbočuje a třihne to přede ... (Odpovědí: 0)
01.06 2013, 23:14, uživatel: cechi
hlasování
(15)
(14)
levý pruh není určen k předjíždění, dál jsem to nečetl. (Odpovědí: 0)
02.06 2013, 15:58, uživatel: ja
hlasování
(14)
(14)
ale proc je to tak!!?? (Odpovědí: 0)
přidat komentář
komentáře

prochlapa.cz

Triana Iglesias - nejvíc sexy nevěsta

Triana Iglesias - nejvíc sexy nevěsta

Podívejte se na její nahé fotky a napište, jestli byste takovou nevěstu chtěli.

delideli.cz

Úžasné kytice a dárky do 3 hodin!

Úžasné kytice a dárky do 3 hodin!

Darujte nádhernou kytici, luxusní čokoládu, kvalitní víno, koš plný delikates či lahodný dort.

imotormag.cz

Range Rover Sport

Range Rover Sport

Nový Sport používá ve velké míře hliník, takže je výrazněji lehčí než předchůdce. Novinek je ale celá řada.

cestuj.cz

Last minute Turecko

Last minute Turecko

Vyberte si z více než 250 tisíc zájezdů do Turecka od českých i německých cestovních kanceláří. Navíc vám dáme parkování na letišti v Praze jako bonus zdarma!

TOPlist