25 tipů a rad, jak udržovat v zimě auto v dobré kondici

Teploty pod nulou, velmi hluboko, sníh, led a závěje, prostě zima jak má být, sebou nese jiné přístupy ze stran motoristů k jejich automobilům. Vitě co dělat?

Zima, zejména taková, jaká letos, tedy se sněhem, ledem a teplotami hluboko pod nulou nejenom na horách, ale i ve městech a nížinách, se bou nese jistá specifika motoristického života. Nejde teď o to, že je zapotřebí dát nohu dřív z plynu a opatrně, opatrněji než v létě, zacházet s brzdovým pedálem, jízda optikou řidiče nás teď nezajímá. Jde o to, že auto v zimním období vyžaduje jinou péči než v ostatních ročních obdobích.

Už jenom takový detail, jako je sůl, kterou silničáři „dochucují“ silnice – co dělat, když za sebou máte jízdu po silnice ošetřené tímto způsobem? Je zapotřebí obratem vjet do myčka a zbavit auto nánosů slaného marastu, anebo počkat, až se zvedne teplota, protože je horší trápit auto vodou? A co takhle starty, pěkně zastudena, a jak se chovat k autobaterii, aby vydržela? ÚAMK připravil pětadvacet bodů, které by měly řidičům pomoci se se v problematice zimní péče o auto orientovat.

Zajímá vás například, proč bychom neměli jezdit v zimě i přes chlad ve vozidle v tlusté bundě, příliš oblečení? Důvodem jsou hlavně bezpečnostní pásy, které neobepnou dostatečně pevně tělo řidiče. Víte, jak funguje klimatizace v zimě? To závisí na venkovní teplotě. Většina starších klimatizačních systémů má teplotní čidlo, které zabraňuje automatickému spuštění kompresoru pod teplotou 5 stupňů plus. To je z důvodu ochrany jednotky. Majitelé starších vozidel by neměli zapínat klimatizaci při nízkých teplotách.

Další zásadní otázkou je, co dělat se zamrzlými stěrači – v žádném případě netrhat násilím, jemné části stírací lišty se zničí. Nejjednodušší je nalít (nikoliv nastříkat pomocí ostřikovačů) nemrznoucí směs na místo styku s oknem. Pokud bychom použili ostřikovače, většinou se automaticky aktivují a stírají, což lištu stěrače poškodí. Dobrým preventivním opatřením je podložení stěračů přes noc například igelitem. Anebo z jiného soudku, alkohol v kapalině ostřikovačů – což není levné a ani vhodné řešení. Například proto, že při stírání směs s alkoholem vytváří na čelním skle jakýsi nechtěný závoj. I z tohoto důvodu doporučujeme použití schválených zimních čisticích prostředků.

Čeho se pak při zimním provozu obávat nejvíce? Řidičů. Tedy sebe i ostatních, protože máme ve zvyku přeceňovat svoje schopnosti i v zimním období, kdy je nebezpečí havárie 6 až 10 x vyšší než v letním. Takže nad všechny rady je ta jedna – být, podle ÚAMK, opatrný a ohleduplný.

zdroj: ÚAMK, foto: Shutterstock.com

11.12.2017 11:31

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist