24h Le Mans 2010: výsledky + co se změní

Letošní čtyřiadvacetihodinovka byla spíše závodem o přežití. Úspěch slavila spolehlivá auta, ne ta nejrychlejší.

Ačkoli se ještě před nedělním polednem zdálo, že se schyluje k pořádné bitvě, konec závodu už byl nuda. Oba vozy nejvyšší kategorie LMP1 Peugeot 908 HDI FAP, které stíhaly druhé a čtvrté Audi R15 TDI, brzy po sobě odstoupily ze závodu, a tak druhé a třetí místo spadlo do klína právě vozům Audi R15 TDI. Na první pozici jedoucí Audi si své postavení a náskok pohlídalo do konce.

Se spolehlivostí se potýkaly i vozy Aston Martin a další. Nakonec náročný závod dokončilo jen 28 z 56 vozů. Úspěchem je rozhodně druhé místo Jana Charouze v kategorii LMP2 s vozem Pescarolo – Judd. Třídu LMP2 vyhrál tým Strakka Racing s vozem HPD ARX.01.Třída LMGT1 byla velmi řídce obsazena a nakonec cílem projely jen tři vozy v pořadí Saleen S7R týmu Larbre Competition, Chevrolet Corvette C6.R týmu Luc Alphand Aventures ze ztrátou necelých tří minut a Aston Martin DBR9 týmu Young Driver AMR.

V kategorii LMGT2 vyhrál vůz Porsche 911 GT3 RSR týmu Felbermayr Proton. Celkově skončil 11. a dokonce porazil i všechny vozy kategorie LMGT1. Druhé Ferrari F430 sice na Porsche nabralo ztrátu dvou okruhů, ale i to stačilo k lepšímu umístění před vozy LMGT1.

Vítězné Audi R15 TDI urazilo celkem 397 kol a vzdáleností 5420 km stanovilo nový rekord 24h Le Mans.
Co se změní na Le Mans?
V roce 2011 začnou platit nová pravidla a prozatím se ví jen to, že nejprestižnější kategorie LMP1 bude smět používat buď atmosférický benzínový motor o objemu 3,4 l nebo přeplňovaný o objemu 2,0 l. Diesely smí mít objem jen 3,7 l. Zároveň bude povolen hybridní systém KERS na mechanické i elektrické bázi.

Třída LMP2 bude kategorií cenově dostupných aut. Motor bude muset být sériový, tedy shodný s tím, který se prodává v silničním autě. Jeho cena nesmí překročit 75 000 eur, cena šasi pak 325 000 eur.

Třída GT1 zmizí ze startovního pole úplně a nyní se vozy GT sloučí pod katogerii GT Endurance, která bude mít dvě podkategorie – GT Pro a GT AM. GT Pro je určena spíše pro tovární týmy, GT AM hlavně pro soukromé stáje, musí v ní startovat vozy starší jednoho roku a řídit musí minimálně dva amatérští jezdci.

autoweb.cz

14.6.2010 6:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist