Víte, jak po autoškole přežít první rok na silnici?

Co se naučíte v autoškole? Pouze základy. A ty jsou dobré při prvním vyjetí do ostrého provozu. V tom okamžiku si uvědomíte, že vám ale nestačí. Život za volantem je totiž mnohem náročnější.
pexels-taras-makarenko-593172-1100x618.jpg Zdroj: Pexels

Některé věci se v průběhu času nemění a v rámci jejich přirozeného sledu přicházejí noví a noví řidiči s čerstvě vydaným řidičským oprávněním a začleňují se do provozu. Ze zkušenosti víme, že v autoškole vás téměř nic nenaučí. Jde v podstatě pouze o nutnou zkoušku na cestě za řidičským oprávněním, ale skutečný vklad do řidičského života, snad na pár historek, které budou později vykládány jako veselé, není.

Absolventi autoškol tak sice mají v kapse řidičské průkazy, ale jinak postrádají slušnou teoretickou přípravu, a chybí jim především příprava praktická, která je naučí řešit krizové a nestandardní situace, k nimž dochází denně, minutu co minutu.

Velkým problémem jsou ale i peníze, protože tak komplexní výcvik, jaký mají třeba piloti dopravních letadel, by řidičák mnohonásobně prodražil. Přesto by aspoň základní osvěta, která by nového řidiče dostatečně připravila na provoz, neuškodila. Jak ale tedy přežít první krizový rok na silnici, když máte v kapse čerstvý řidičák?

 Jezděte se zkušeným kamarádem

Morální podpora od zkušenějšího řidiče je vždycky dobrá. Dodá vám potřebnou jistotu a pomůže vám s rychlým řešením nestandardní situace – jako je odstavení porouchaného vozu nebo jen ve složitější špatně značené křižovatce. Než si pořádně zvyknete na specifika ovládání konkrétního vozu, mnohdy vám uniknou důležité věci (třeba značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“). Pokud cítíte, že vás ovládání auta zaměstnává nadbytečně, pomůže vám i automatická převodovka.

Vybírejte si méně frekventované trasy

První týdny vám určitě pomůže, když opustíte ty nejfrekventovanější trasy v dopravní špičce a budete pravidelně jezdit stejnou trasu, byť třeba delší, ale s klidnějším provozem. Budete si cestu pamatovat, takže místo hledání odboček, křižovatek a vymýšlení, kdo má kdy přednost a kdy se dává blinkr na kruhovém objezdu, se vám procesy řízení auta zautomatizují. Důležité je nemyslet na to, že teď máte o 5 cm povolit spojku a teď zatočit o 30° volantem doprava. To se musí dít automaticky.


Nesprávná jízda po dálnici:


Uvědomte si, že nejste mistr světa

Plno mladých začínající řidičů má příliš přebujelé ego a s čerstvým řidičákem nabydou dojmu, že v nich leží nevyužitý talent novodobého Schumachera. Jestli si ale včas neuvědomí opak, je už u maminčina na střechu obráceného Clia pozdě na zpytování svědomí… Poslouchejte proto jakoukoli kritiku a nemyslete si, že vy to děláte lépe. Doporučujeme navštívit pokročilou školu jízdy s velmi profesionálním přístupem.

Nechte si poradit

Snažte se najít informace o chování auta. Autoškola vám nevysvětlí, co auto dělá na limitu a proč má na mokru horší brzdnou dráhu než na suchu. Pokud vám profesionál v oboru tvrdí, že v autě sedíte špatně a že si máte narovnat sedačku a lépe chytit volant, je dobré se jeho radami řídit.5. Navštivte školu smyku
Narozdíl od autoškol, kde se neseznámíte s chováním auta v limitních situacích, vás škola smyku na nenadálou ztrátu adheze připraví. Nevymlouvejte se, že nejezdíte tak rychle, abyste smyk nikdy nedostali. Nikdy nevíte, kdy pojedete v noci po neznámé a špatně značené silnici a přijedete k zatáčce, která bude mnohem utaženější, než si myslíte.

 

Přizpůsobte se rychlejšímu provozu

Dnešní provoz je nejen velmi hustý, ale také mnohem rychlejší než dřív. Nová auta jsou modernější a to je činí snáze ovladatelnými a pohodlnějšími i ve vyšších rychlostech. Díky širokým bezpečnostním asistentům a všemožným airbagům nabývají řidiči dojmu nezranitelnosti, takže si troufají na vyšší rychlosti než dříve. Rychlému provozu se budete muset přizpůsobit, nesnažte se ostatním vnucovat tempo, které je podle vás správné.

Jezděte co nečastěji

Teoretická příprava ale nemá smysl, když nejezdíte a jen si o tom povídáte. Důležité je si do auta sednout a jezdit, i když nutně nemusíte. Jakmile máte čas, vezměte auto a jeďte prostě někam, ať sbíráte zkušenosti. Bez praktických dovedností z provozu lepším řidičem nebudete nikdy.

Pracujte na sobě

Snažte se nezískat dojem, že „teď už je to dobré“. Říci sám sobě, že „umím řídit“ je ta nejhorší začátečnická chyba. Kdybychom všichni uměli řídit, nebyla by forumle 1 nebo rally tak prestižní motoristický sport. Závodění je sice něco trochu jiného, ale s jízdou po silnici má mnoho společného – profesionální závodníci jsou dobří proto, že umí bleskově reagovat na dění kolem sebe, umí ovládat své auto, zachovávají klid a soustředí se.

Nemějte z prvních kilometrů zbytečný strach. Nevěřte médiím, že po silnicích jezdí jen agresivní piráti, každý (až na výjimky) vyráží na silnici s tím, že chce bezpečně a včas dojet do cíle a nikomu nic neudělat. Místo tupého sledování tachometru a rychlostních limitů proto sledujte okolní provoz a snažte se mu maximálně přizpůsobit.

11.6.2023 8:24| autor: Redakce Autoweb.cz | zdroj: Asociace autoškol ČR, redakce, Vlastní zkušenost

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist